Epifaniczny tom 12 – rozdział 3 – str. 299

Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)

bunt przeciwko Zakonowi Boga. Werset ten uczy zatem, że grzeszność i bunt człowieka przyniosą Bogu chwałę. Jak to możliwe, skoro grzech uwłacza, hańbi Boga? Odpowiadamy, że tylko wówczas może on przynosić Bogu chwałę, jeśli służy jako głoszący pokutę, jako reformator, pozwalając człowiekowi powrócić do sprawiedliwości. W jaki sposób grzech może stać się reformatorem człowieka, przywracającym go do sprawiedliwości? Jest to możliwe tylko wtedy, gdy grzech tak źle potraktuje i ukarze człowieka, że ten będzie miał go dosyć i będzie wolał go zaniechać, podobnie jak wiele przypadków obłędu alkoholowego zmusiło ludzi do porzucenia alkoholu, wiele przypadków chorób wenerycznych zmusiło swoje ofiary do porzucenia nieczystości, wielu żarłoków z powodu zaburzeń w trawieniu porzuciło obżarstwo, a wiele przypadków wyczerpania nerwowego zmusiło swoje ofiary do zaniechania martwienia się, pośpiechu, zbytniego smutku itp. Innymi słowy, poparzone dziecko boi się ognia. Natura grzechu jest tego rodzaju, że w moralnym porządku rzeczy ściąga na grzesznika złe konsekwencje. Jak wykazaliśmy powyżej, w obecnym dniu gniewu grzech szybko zmierza do punktu kulminacyjnego w postaci nieszczęść, jakie niesie, a gdy dobiegnie końca, przekona swoje ofiary do podjęcia reformy w celu uniknięcia jego niedoli. Boska mądrość wie, w jaki sposób kierować warunkami, by przy pomocy nieszczęść, jakimi grzech rani tych, którzy się nim bawią, uczynić go pierwszorzędnym reformatorem. Tak więc gniew człowieka w Tysiącleciu będzie chwalił Boga, gdy człowiek rozważy te dwa kontrastowe doświadczenia. Jednak zdaniem „resztę gniewu ukrócisz” nasz tekst dowodzi, że niektórzy, pomimo tych dwóch doświadczeń, nie zrezygnują z grzechu. Niszcząc takich we wtórej śmierci, Bóg ukróci wszelkie pozostałości grzechu po Tysiącleciu. Obj. 20:7-9 wskazuje bowiem, że pod koniec Tysiąclecia niektórzy (ci, którzy zreformują się tylko zewnętrznie, lecz nie w sercu) ponownie popadną w grzech, w wyniku czego zostaną zniszczeni, a zniszczenie grzesznika gwarantuje ukrócenie, zniszczenie grzechu.

      Najdłuższym fragmentem Biblii traktującym o tych dwóch doświadczeniach oraz ich celowości jest Psalm 90. Zauważmy, że

poprzednia stronanastępna strona