Epifaniczny tom 12 – rozdział 5 – str. 467

Biblia jako Boskie Objawienie (dok.)

z nim jej nauki są potwierdzone analogią budowy i biegu natury. Jeśli Bóg, będący Autorem budowy i biegu natury, objawił w Biblii plan zbawienia ludzkości, powinniśmy się spodziewać, że plan pochodzący od Autora natury i mający duży związek z naturą ożywioną i nieożywioną, szczególnie z ludzką naturą – będzie zawierał rzeczy analogiczne do występujących w budowie i biegu natury, jakie znajdujemy w stworzeniu ożywionym i nieożywionym, szczególnie w stworzeniu człowieka. Argument ten z niemożliwą do obalenia trafnością używany był przez biskupa Josepha Butlera, którego stosowna książka, Analogia religii do budowy i biegu natury, wydana w 1736 roku przeciwko deizmowi, tak dokładnie obaliła zarzuty wobec Biblii jako Boskiego objawienia, że w okresie ponad 200 lat, jakie upłynęły od tamtego czasu, żaden niewierzący nigdy nie podjął próby odpowiedzi na podane tam argumenty. Także i inni przekonywująco korzystali z tego argumentu, np. prof. Henry Drummond w swoim Naturalnym prawie w świecie duchowym oraz dr Henry Rogers w swym Nadprzyrodzonym pochodzeniu Biblii. W obecnej dyskusji mamy nadzieję pokazać, że plan Boży i związane z nim nauki, przedstawione w Biblii, znajdują tak pełne analogie w budowie i biegu natury, jakich można oczekiwać z ręki tego jednego i tego samego Autora.

       Bardzo uderzająca jest analogia między naukami Biblii i natury na temat istnienia Boga oraz przymiotów Jego istoty i charakteru: obydwie pokazują, że powszechna wiara w istnienie Boga jest oparta na moralnej i religijnej budowie człowieka; że fakt Jego istnienia oparty jest na pojęciu przyczyny i skutku oznaczającym jakąś pierwszą przyczynę, która zatem musi być bezprzyczynowa, a więc wieczna; na porządku i panowaniu prawa we wszechświecie; na widocznym wszędzie planie; na umysłowym, moralnym i religijnym ukształtowaniu człowieka; na doświadczeniu człowieka z Bogiem oraz na niemożliwości obalenia Jego istnienia. Wnioski, jakie wyciągamy z budowy i biegu natury w odniesieniu do samoegzystencji,

poprzednia stronanastępna strona