Epifaniczny tom 12 – rozdział 5 – str. 472
Biblia jako Boskie Objawienie (dok.)
którzy mieli nieprzyjemne doświadczenia z prądem elektrycznym, gazem, wodą i trucizną, unikają ich jak śmiertelnych wrogów. Cierpiący na artretyzm często zmieniają swe nawyki żywieniowe, pijak przeżywający horror obłędu opilczego czasami odrzuca swą butelkę, doświadczający okropności syfilisu często porzuca nierząd, cierpiący na niestrawność z powodu kłopotów będących wynikiem błędnego odżywiania często przerywa swe nierozważne odżywianie się, rygor więzienia niekiedy skłania przestępcę do zaniechania zbrodni. Nawet nieme stworzenia dostarczają analogii do lekcji, jakie są obecnie nauczane przez doświadczenie człowieka ze złem: zwierzęta złapane w sidła i cierpiące, zanim uda im się wydostać z ich szponów, uczą się unikać sideł. Agresywny pies, który napotka lepszego od siebie i w czasie walki dozna wiele bólu i ran, uczy się w ten sposób unikać podobnych spotkań. Koty i psy zmaltretowane w czasie wzajemnych walk często uczą się unikać ran. Podobnie lwy, które niemal zawsze przegrywają w potyczkach z gorylami, trzymają się od nich z daleka, a w Afryce niemal nigdy nie można napotkać ich w odległości mniejszej niż 1600 km od siedliska goryli. Tych kilka spośród wielu ilustracji dostarczanych przez nieme stworzenia są analogiami budowy i biegu natury do lekcji na temat nienawidzenia i unikania zła, jakiej człowiek ma się nauczyć dzięki swemu doświadczeniu ze złem.
W poprzednim akapicie pokazaliśmy cel doświadczenia ze złem dla ogółu świata, tj. klasy niewiary. Zgodnie z poglądem, że rodzaj ludzki składa się z dwóch klas, klasy niewiary i wiary, Pismo Święte uczy, że w przypadku klasy wiary doświadczenie ze złem ma zupełnie inny cel i skutek niż w przypadku klasy niewiary. Dzięki doświadczeniu ze złem klasa wiary jest uszlachetniana i podnoszona w charakterze, będąc w ten sposób uczona wiary, nadziei, samokontroli, cierpliwości, pobożności, miłości braterskiej i bezinteresownej, współczucia, uprzejmości, nieskwapliwości, wyrozumiałości, przebaczenia, delikatności, wrażliwości, umiarkowania, wielkoduszności,