Epifaniczny tom 12 – rozdział 5 – str. 474

Biblia jako Boskie Objawienie (dok.)

z punktu widzenia obrazu świątyni – kapłani i Lewici, w obrazie Królestwa widziani jako królowie i szlachta. Wolna łaska będzie natomiast w nieograniczony sposób działała wobec niewybranych zgrupowanych w dwóch klasach: klasie quasi-wybranych obejmującej Żydów i usprawiedliwionych z wiary oraz klasie skupiającej pozostałych z niewybranej ludzkości. Wyborcze zarysy Boskiego planu znajdują w naturze wiele analogii. Królowa wśród pszczół oraz samiec, który ją zapładnia, a także królowa wśród mrówek oraz samiec, który ją zapładnia, ilustrują Kościół i Chrystusa jako głównych wybrańców, natomiast analogiami wybranych z drugorzędnej klasy wybrańców (Wielkiej Kompani oraz Starożytnych i Młodocianych Godnych) są samice pszczół i mrówek, które nie posiadają zdolności rozrodczej, tak jak drugorzędni wybrańcy nie stają się rodzicami niewybrańców, którymi są główni wybrańcy. Co więcej, policja wśród pszczół i mrówek jest odpowiednikiem quasi-wybranych wśród wierzących Żydów i wiernych usprawiedliwionych z wiary, a pozostałe pszczoły i mrówki (robotnice) odpowiadają pozostałym niewybranym: niewierzącym Żydom i poganom. Budowa i bieg natury w ludzkim społeczeństwie dostarcza nam innych analogii do wybranych i niewybranych. Tak jak nie wszyscy ludzie są wybierani do urzędu, tak w Królestwie Boga nie wszyscy są wybrani do urzędu. Jak w budowie i biegu natury ludzkiego społeczeństwa wybierani są tylko niektórzy (ci, o których sądzi się, iż się do tego nadają), tak jest i w Królestwie Boga. Jak w ludzkim społeczeństwie wybierani są wyżsi i niżsi rządzący, tak i w Królestwie Bożym. Jak wielu jest wyznaczanych na głównych i drugorzędnych urzędników w społeczeństwie ludzkim, tak jest i w Boskim Królestwie. Jak w ludzkim społeczeństwie wybierani są tylko ci, którzy z powodzeniem ubiegają się o urząd, uzyskując aprobatę elektoratu, tak jest i w Królestwie Boga. Jak w ludzkim społeczeństwie wybrańcy są wybierani nie po to, by torturować, lecz by błogosławić niewybranych, tak i w Królestwie Bożym. Jak wierni i skuteczni docześni władcy po swym wyborze rzeczywiście błogosławią niewybranych, tak

poprzednia stronanastępna strona