Epifaniczny tom 12 – rozdział 5 – str. 523
Biblia jako Boskie Objawienie (dok.)
w Morze Martwe. Ta część rzeki obrazuje ludzkość w stanie klątwy w czasie drugiego świata, drugiej dyspensacji. Morze Martwe przedstawia zniszczenie drugiego, obecnego złego świata w wielkim ucisku, którym kończy się obecny Wiek i który swój początek miał w pierwszej fazie wojny światowej, a koniec znajdzie w powszechnej anarchii i drugiej fazie ucisku Jakuba. Opadanie tego fragmentu Jordanu reprezentuje rosnącą deprawację rodziny ludzkiej występującą od czasu potopu. Jego rosnąca głębokość i szerokość ilustruje wzrost rodzaju ludzkiego w liczbie, grzechu, błędach i niedoli w stanie klątwy. To, że Morze Martwe jest najbardziej słonym akwenem wodnym na ziemi, reprezentuje nieszczęścia wielkiego ucisku jako najcięższe w dotychczasowej i przyszłej historii (Dan. 12:1; Mat. 24:21,22). To, że staje się on coraz bardziej słony i płytki, ilustruje ciągłe narastanie cierpień czasu ucisku, który – pod koniec anarchii i ucisku Jakuba – ostatecznie osiąga swój punkt kulminacyjny. Wielka krętość rzeki między Jeziorem Tyberiadzkim a Morzem Martwym obrazuje bardzo krętą drogę grzechu, błędu i niedoli, przez którą przechodzi ludzkość w czasie obecnego złego świata. Powodzie w czasie żniw przedstawiają zwiększoną dawkę grzechu, błędu i niedoli towarzyszących Żniwu Żydowskiemu (lata 29-69) oraz Żniwu Ewangelii (1874-1914). Zatamowanie rzeki na wysokości miasta Adam w czasie przechodzenia przez nią przez Izraela pod dowództwem Jozuego przedstawia przypisanie przez naszego Pana Swej zasługi za grzech i wyrok Adama na rzecz ludu Bożego z Wieku Ewangelii, co zatrzymało działanie klątwy wobec nich. Przejście Izraela przez suche koryto rzeki suchą stopą reprezentuje lud Boży Wieku Ewangelii przechodzący ponad i obok ludzkości w stanie klątwy, uwolniony z potępionego rodzaju i ciążącej na nim klątwy. Zor przykryty powodzią żniwa obrazuje doświadczenie gniewu Żniwa przez dotychczas uprzywilejowaną część ludzkości (Izrael uprzywilejowany w czasie Wieku Żydowskiego oraz nominalny duchowy Izrael w czasie Wieku Ewangelii).