Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 529

NATCHNIENIE BIBLII

JEGO OPIS – UWAGI OGÓLNE – TEKSTY BIBLII – FAKTY BIBLII – WYŻSZY KRYTYCYZM – ROZWAŻENIE ZARZUTÓW

       Po omówieniu Biblii jako Boskiego objawienia odpowiednim wprowadzeniem do obecnego tematu, natchnienia Biblii, będzie rozróżnienie znaczeń słów objawienie i natchnienie. Słowo objawienie, odniesione do Boga, ma w Biblii dwa znaczenia: (1) odpowiedni akt Boga jako taki oraz (2) produkt tego aktu. Przez Boski akt objawienia rozumiemy odkrycie, odsłonięcie, ujawnienie czegoś przez Boga umysłowi kogoś innego, przekazanie czegoś jego umysłowi (Gal. 1:12). Odbywało się to na wiele sposobów: (1) słyszalnym głosem, np. gdy Bóg mówił do Adama, Ewy i szatana (1Moj. 2:16,17; 3:9-19), do Noego ( 6:13-7:4; 8:15-17; 9:1-17), Mojżesza (2 Moj. 3;4; 20:22-23:33; 25:1-31:18; itd.), Izraela (2Moj. 20:1-17; itd.) itd.; (2) przez sny, np. wobec Jakuba w Betel (1Moj. 28:11-15), Józefa (1Moj. 37:5-10), faraona (41:1-15), Nabuchodonozora (Dan. 2:1-45; 4:1-27), Starożytnych Godnych w Tysiącleciu (Joela 2:28) itd.; (3) przez wizje, np. wobec Izajasza (Izaj. 1:1; 6:1-13), Młodocianych Godnych w Tysiącleciu (Joela 2:28), Piotra, Jakuba i Jana (Mat. 16:28-17:9), Pawła (Dz. 9:3-6; 26:13-19; 2 Kor. 12:1-5), Jana (Obj. 1:10-20) itd.; (4) przez instytucje symboliczne, takie jak te w Przymierzu Zakonu, czy chrzest i Wieczerzę Pańską z Przymierza Sary; (5) przez bezpośredni przekaz, bez oddziaływania na umysł zewnętrznymi środkami, jak w przypadku licznych proroków (1Piotra 1:10-12; 1Kor. 14:29-32); (6) przez czyny, takie jak cuda; oraz (7) przez manifestacje charakteru, np. charakter Chrystusa jest Boskim objawieniem Jego własnego charakteru (Jana 14:8,9), charakter członków wtórej śmierci jest Boskim

poprzednia stronanastępna strona