Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 537
Natchnienie Biblii
ponieważ gdyby należało ono do sfery natury, praktycznie każdy byłby jego obiektem. Przez sferę natury mamy oczywiście na myśli naturę ludzką i nieożywioną. Gdy mówimy, iż nie należy ono do sfery natury, rozumiemy, że ani natura ludzka, ani nieożywiona nie posiadają go jako nieodłącznej własności. Nie mają też one mocy stworzyć ani używać natchnienia. Zarówno natura ludzka, jak i nieożywiona potrafią wzbudzić stan uniesienia cielesnego umysłu i sprawić, by w przypływie geniuszu stworzyć dzieła nieosiągalne dla zwykłego śmiertelnika. Niektórzy taki przypływ twórczy określają terminem natchnienia geniusza. Nie taki jest jednak biblijny pogląd na natchnienie. Nie jest to działanie natury, ponieważ natura nie jest sferą natchnienia, chociaż natura podaje pewne prawdziwe myśli na temat religii, zwane teologią naturalną. Natchnienie nie jest też kwestią sfery łaski, przez którą rozumiemy pole działania oświecenia, usprawiedliwienia, uświęcenia i wyzwolenia. Prawdę mówiąc, tak jak w przypadku Balaama (4Moj. 22-25), Saula (1Sam. 19:9-24) oraz Kajfasza (Jan 11:47-53), nie trzeba koniecznie być w stanie łaski, by być użytym przez Boga jako narzędzie natchnienia. W stanie łaski oświecenie jest udziałem wszystkich tych, którzy się w nim znajdują, ponieważ wszyscy chrześcijanie w mniejszym lub większym stopniu mają swój udział w oświeceniu (1Kor. 1:30; 2:10-16). Nie są jednak z tego powodu natchnieni. Bóg regularnie bezpośrednio udziela szczególnego oświecenia nieapostolskim członkom gwiezdnym, a od czasu do czasu także innym nieapostolskim pisarzom wyuczonym w sprawach Królestwa, czego nie dostępują żadni inni chrześcijanie. Mimo to nie jest to natchnienie, choć słusznie można to nazwać szczególnym bezpośrednim oświeceniem. Posłańca Loadycei Bóg oświecił znacznie bardziej niż członków gwiezdnych między Żniwem Żydowskim a Ewangelii. Mimo to obydwaj bracia tworzący tego Posłańca nie są natchnieni, a w rezultacie nie są nieomylni. Chociaż ich oświecenie jest bardzo duże, nie przekracza ono stanu łaski, choć jest najwyższym stopniem oświecenia doświadczonym w stanie łaski. Jest tylko jeszcze jeden stan doświadczany w obecnym