Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 540
Natchnienie Biblii
powinniśmy rozumieć, że chociaż ich odczucia nie są natchnione, to jednak natchniony jest zapis o nich, jak to ilustrują wyżej wspomniane przykłady. Niemal w każdym takim przypadku Pismo Święte odcina się od takich uczuć, zwykle przy okazji ich zapisywania. Zajmują one jednak bardzo niewielką część Biblii. Jako takie, są częścią Boskiego objawienia, a więc zawierają rzeczy, które Bóg uważa za pożyteczne dla Swego ludu, ponieważ są związane z Jego planem i objawiają jego negatywne zarysy. Wszystkie jego pozytywne i negatywne zarysy są streszczone w podziale na siedem części. Pierwsza z nich jest doktrynalna, zawierająca nauki na temat Boga, Chrystusa, Ducha, stworzenia, przymierzy, człowieka, upadku i klątwy, okupu, Kościoła, świata, drugiego adwentu i zaprowadzenia doskonałości. Druga z nich jest etyczna, dotycząca rozwijania dobrego lub złego charakteru. Trzecia z nich to obietnice, szczególnie te zawarte w Boskich przymierzach. Czwarta z nich zawiera napomnienia, obejmujące zachęcanie do dobra oraz ostrzeganie przed złem i karcenie go. Piąta z nich to proroctwa, zapowiedzi przyszłych rzeczy. Szósta jest historyczna, będąca zapisem biegu Boskiego objawienia oraz różnych czynów i postępowania Boga wobec przedmiotów tego objawienia. Natomiast siódma i ostatnia to typy, ponieważ Pismo Święte, rozum i fakty dowodzą, że historie, biografie, osoby, instytucje itd. Biblii są proroctwami w formie typów. To właśnie dlatego, że historyczne, biograficzne itd. części Biblii są typiczne, mają one charakter objawienia i napomnienia, nawet gdyby pominąć etyczną wartość ich nauk. Na ile rozumiemy, wszystko, co znajduje się w Biblii, należy do tych siedmiu rodzajów myśli.
Zakres natchnienia stanowi część naszego tematu i dlatego teraz go omówimy. Poza ograniczeniami przypisywanymi przez niektórych aktowi natchnienia, o których wspomnieliśmy wyżej – (1) jego całkowitym odrzuceniem; (2) sprowadzeniem go do zwykłego uniesienia ducha, jakie rozpala umysłowe władze geniusza; oraz (3) ograniczaniem go tylko do oświecenia