Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 556

Natchnienie Biblii

widać u Jonasza, który chciał uciec od Pana i był niezadowolony z tego, że Bóg oszczędził Niniwę; widać w zaparciu się Pana przez Piotra i wycofywaniu się przez niego ze społeczności z braćmi z pogan w Antiochii z obawy przed Żydami; widać u wszystkich Apostołów, którzy opuścili Jezusa przy Jego aresztowaniu i bez Boskiego polecenia postanowili wybrać Apostoła, co Bóg przez Jezusa zastrzegł Samemu Sobie (Jana 15:16; Gal. 1:1). Poza tym, że byli omylni, żaden z nich bez natchnienia nie posiadał zdolności wyrażenia w odpowiedniej formie czy słowach rzeczy im objawionych. By przekazać nam nieomylny zapis i obraz Boskiego objawienia, pisarze Biblii musieli się stać nieomylnymi, co mogło być dokonane wyłącznie przez Boga, udzielającego im natchnienia w pisaniu. Omylni ludzie pominęliby bowiem pewne rzeczy, które powinny się znaleźć w ich opisach, dodali pewne rzeczy, które tam nie należą, a także wypaczyli lub bardzo niekompletnie podaliby całą resztę. Dlatego omylność pisarzy Biblii zmusiła Boga doskonałej, zrównoważonej i dominującej mądrości, mocy, sprawiedliwości i miłości do udzielenia natchnienia jej omylnym pisarzom w celu zapewnienia nieomylności w przedstawianiu Jego pisemnego objawienia. Argument ten z pewnością posiada nieodpartą siłę w naszym temacie.

       (3) Istota Biblii wymaga, by była ona natchniona. Zauważyliśmy już, że w swej istocie jest ona Boskim objawieniem. Wyrażając to inaczej, cała jej treść jest Boskim objawieniem. Jej treść składa się z licznych doktryn, przykazań, obietnic, napomnień, proroctw, historii i typów. Niektóre z jej doktryn są proste, inne trudne, a pozostałe stanowią połączenie prostoty i złożoności. By zapewnić ich nieomylne przedstawienie na piśmie, pisarze musieli być nieomylni. Dotyczy to szczególnie proroctw, gdyż wielu jej pisarzy, proroków, nie rozumiało niejednej rzeczy, o których pisali. Na temat większości pozostałych spraw, które opisywali, mieli niedoskonałą wiedzę. To samo można stwierdzić o historiach i biografiach Biblii. Bez natchnienia nie wiedzieliby, jakie historyczne i biograficzne materiały, o których wiedzieli, powinni wybrać jako część

poprzednia stronanastępna strona