Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 563

Natchnienie Biblii

i prowadzenia do usprawiedliwienia przez pokutę i wiarę, do uświęcenia woli, ciała i ducha oraz do udzielenia zwycięstwa w chrześcijańskim boju. Aby spełnić te funkcje, musiała być natchniona w swych fragmentach i całości, ponieważ żaden ludzki nienatchniony geniusz nie stworzył ani nie może stworzyć tak wystarczalnej księgi. Prawdomówność to ósmy przymiot Biblii wymagający natchnienia. Przymiot ten obejmuje wszystkie siedem części Biblii. Chociaż większość jej fragmentów historycznych wymagała zwykłej uczciwości i dokładności, by uczynić ją prawdomówną, nie dotyczy to wszystkich jej historii, np. opisu stworzenia. Gdy jednak przejdziemy do pozostałych sześciu części Biblii, w przypadku niektórych z nich ludzka zdolność nie mogła wnieść prawie żadnego przymiotu prawdy, a w przypadku pozostałych dosłownie żadnego, np. w obietnicach, proroctwach i typach. Jeśli chodzi o doktryny, przykazania i napomnienia, jedynie malutkie ich fragmenty mogą pochodzić i pochodzą z ludzkiego rozumu, np. w przypadku doktryn – istnienie Boga i niektóre z Jego przymiotów bardzo niedoskonale rozumiane, a w przypadku przykazań – bardzo niedoskonałe elementy miłości obowiązkowej do Boga i człowieka, niedoskonale rozumiane, jak również niedoskonale rozumiane naturalne napomnienia. Tak więc pozostałe zarysy prawdy siedmiu części Biblii mogły pochodzić tylko z natchnienia. Obecność w Biblii tych fragmentów prawd czterech z siedmiu biblijnych części, które ludzki rozum w naturalny sposób był w stanie osiągnąć, nie oznacza, że nie są one w nich natchnione. Zatem prawdomówność Biblii wymagała jej natchnienia. Nieomylność Biblii, jej dziewiąty przymiot, wymagała, by była ona natchniona. Ponieważ tylko Bóg jest nieomylny, jedyny sposób, w jaki mogła powstać natchniona Biblia spisana przez omylnych ludzi, to Boskie natchnienie. Jest to tak oczywiste, że nie wymaga żadnych dowodów poza zwykłym stwierdzeniem tego faktu. Autorytet Biblii jest jej dziesiątym przymiotem, który sugeruje, że Biblia jest natchniona. Jej autorytet to jej prawo, by szczerze w nią wierzono i wiernie słuchano.

poprzednia stronanastępna strona