Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 576

Natchnienie Biblii

jak uczy werset 17: „Aby człowiek Boży był doskonały, ku wszelkiej sprawie dobrej dostatecznie wyćwiczony”. By zrealizować te cztery bardzo ważne dzieła, Biblia musi być natchniona. Jak widać bowiem na podstawie skutków i niedomagań nienatchnionych pism największych pogańskich nauczycieli religijnych, najzdolniejszych filozofów i najgorliwszych etyków, nienatchnione pisma błądzą w różnych szczegółach pod względem doktryny, obalania, naprawiania i pouczania w sprawiedliwości i w ten sposób nie realizują doskonale tych czterech zastosowań Biblii. By osiągnąć te cztery rzeczy, niezbędna jest nieomylność pod ich względem. By omylni ludzie mogli osiągnąć nieomylność, muszą być natchnieni. Są jeszcze inne niż te cztery wyżej podane zastosowania Biblii, z których wszystkie wymagają natchnienia w celu zapewnienia nieomylności niezbędnej do ich osiągnięcia. Zawiera ona wersety wzbudzające żal i nienawiść do grzechu oraz determinację do jego porzucenia, a także miłość do sprawiedliwości i determinację do jej praktykowania. Innymi słowy, prowadzi ona do prawdziwej pokuty. Nienatchnione pisma z pewnością zawierałyby jakieś fałszywe nauki i nie gwarantowałyby osiągnięcia tych rezultatów, co widzimy w przypadku zwykłych nienatchnionych pism człowieka. Zabezpieczeniem przed takim ryzykiem są natchnione pisma, czego nie można powiedzieć o błądzących pismach człowieka. Kolejnym, szóstym zastosowaniem Biblii jest pobudzanie do usprawiedliwiającej wiary, która by być odpowiednią, musi być zrodzona z natchnionej prawdy Biblii, gdyż nie zrodziłaby jej błędna nauka na temat usprawiedliwiającej wiary i w ten sposób nie doprowadziłaby do skutku takiej wiary, tj. usprawiedliwienia z wiary. Stąd konieczność natchnionej Biblii jako gwaranta jej nieomylności w nauczaniu prawdy skutecznie prowadzącej do usprawiedliwiającej wiary dającej usprawiedliwienie z wiary.

       Siódmym zastosowaniem Biblii jest prowadzenie do poświęcającej wiary i miłości. Wiara poświęcająca jest bardziej zaawansowana niż wiara usprawiedliwienia, ponieważ ta ostatnia wierzy jedynie w obietnice związane z usprawiedliwieniem, natomiast ta pierwsza umożliwia ufanie Bogu wtedy, gdy nie ma widzenia.

poprzednia stronanastępna strona