Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 593
Natchnienie Biblii
a słowo jego było na języku moim” (2Sam. 23:1,2). Izajasz twierdzi, że jego wypowiedzi były słowami Boga: „Widzenie Izajasza (…) które widział nad Judą i nad Jeruzalemem (…) słuchajcie niebiosa, a ty ziemio przyjmij w uszy swe! Albowiem Pan mówi: Synów wychowałem i wywyższyłem” (Izaj. 1:1,2). Słowa te dotyczą pierwszej części jego księgi, rozdziałów 1 do 39, a następne słowa mają zastosowanie do drugiej części jego księgi, rozdziałów 40 do 66: „Bo się objawi chwała Pana, a ujrzy wszelkie ciało społem, iż usta Pana [Izajasz] mówiły” (Izaj. 40:5). Izajasz często mówi o sobie jako ustach Pana, jako tym, przez którego mówił Bóg (Izaj. 1:20; 30:2; 55:11; 58:14; 62:2). To samo utrzymuje Jeremiasz. Czyni to we fragmencie, który wykorzystaliśmy w poprzednim akapicie, pokazując go jako przykład tego, któremu Bóg obiecał natchnienie (Jer. 1:4-10). Jest to szczególnie zawarte w wersetach 4 i 9: „Stało się, mówię, słowo Pańskie do mnie (…) A wyciągnąwszy Pan rękę swoją, dotknął ust moich, i rzekł mi Pan: Otom dał słowa moje do ust twoich”. Podobnie mówi o sobie Ezechiel: „Prawdziwie stało się słowo Pańskie do Ezechiela kapłana” (Ezech. 1:3). Inni prorocy wielokrotnie oświadczali, że Bóg dał im do przekazania pewne poselstwo (Ozeasz 1:1; Joela 1:1; Amos 1:1,3; Abd. 1; Jon. 1:1; Mich. 1:1; Abak 1:1; Sof. 1:1; Agg. 1:1; Zach. 1:1; Mal. 1:1). Jest to silne świadectwo w omawianej przez nas kwestii.
Stary Testament ponad 2000 razy oznajmia, że podawane przesłania są przesłaniami, słowami, wypowiedziami Boga. W samym Pięcioksięgu ponad 500 razy występują następujące i podobne im wyrażenia: „Powiedział Pan do Mojżesza”; „Przemówił Pan do Mojżesza, mówiąc”; „I wezwał Pan Mojżesza i rzekł do niego z namiotu zgromadzenia, mówiąc: Mów do synów izraelskich, a rzecz im”; „I rzekł Pan do Mojżesza, mówiąc”. W przeciwieństwie do wyższych krytyków, którzy odmawiają Mojżeszowi autorstwa Pięcioksięgu, pamiętajmy, że bardzo uroczyście ostrzegał on przed fałszywym mówieniem w imieniu Boga oraz dodawaniem lub