Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 630

Natchnienie Biblii

zjawiska, ponieważ siódemki można znaleźć w większości słów Biblii oraz w liczbowaniu każdego zdania, akapitu, części, podziału i księgi Starego i Nowego Testamentu.

       Odwołamy się do jeszcze jednej ilustracji zjawiska siódemek, pochodzącej ze Starego Testamentu, który podobnie do Nowego w nie obfituje. Podamy kilka ogólnych uwag na temat siódemkowości Ps. 23, nie wnikając w jego liczbowanie w odniesieniu do słów i form ani ich alfabetycznego rozkładu w różnych szczegółach ich występowania, czy też różnych podziałach, jak czyniliśmy to w Mat. 1. W tekście hebrajskim jest 56 (8×7) słów złożonych (1) oraz 84 (12×7) słowa proste (2), przy czym każdy przedrostek i przyrostek liczymy jako oddzielne słowo, a także 210 (30×7) liter (3). Hebrajskie słowo tsatmaveth [cień śmierci] liczymy jako dwa słowa, gdyż tak istotnie jest. W Psalmie tym jest 14 (2×7) czasowników (4), 28 (4×7) rzeczowników pospolitych (5) oraz 28 (4×7) przedrostków i przyrostków (6). Jeśli chodzi o litery (używamy ich angielskich odpowiedników), v występuje 7 (1×7) razy jako spółgłoska (7) i 7 (1×7) razy jako samogłoska (8); także d i ch występują po 7 (1×7) razy (9,10). Dwa słabe dźwięki gardłowe, a oraz ai, występują 21 (3×7) razy (11), a mocne d oraz ch razem z r, często zaliczanym do dźwięków gardłowych, 28 (4×7) razy (12), co w sumie daje 49 (7×7) dźwięków gardłowych (13,14). Trzy litery samogłoskowe (a,y oraz v) występują 63 (9×7) razy (15). Za uznaniem hebrajskich słów, oznaczających cień śmierci, jako dwóch przemawia także fakt, że jako jeden wyraz mają one znak zwany makkeph, który sprawia, że w Psalmie tym występuje o jeden znak za dużo, o jeden więcej niż 7, a bez niego ma on ich 7 (1×7) (16). Moglibyśmy omówić inne fragmenty Starego Testamentu, np. Jon. 1:1-5; 1Moj. 17:15-27; 2Moj. 20:18-26, które zawierają cudowne przypadki liczbowania. Nasi czytelnicy zgodzą się jednak zapewne, że podaliśmy wystarczająco dużo ilustracji, by udowodnić słowne natchnienie Biblii. Pamiętajmy, że są to jedynie przykłady tego, co obecne jest w większości słów i we wszystkich zdaniach, akapitach, częściach, podziałach i księgach Biblii.

poprzednia stronanastępna strona