Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 634
Natchnienie Biblii
całkowicie przekracza zdolności człowieka, ponieważ jego realizacja wymaga wszechwiedzy. Ponadto w jaki sposób bez natchnienia mogłoby się to przydarzyć przy całkowitej nieświadomości pisarzy? Ograniczając się do Pięcioksięgu, w jaki sposób ta sama rzecz mogła się przydarzyć siedmiu innym rzekomym pisarzom „dokumentów”, jakie podobno stanowią źródło Pięcioksięgu? Nawet jeśli oryginalne dokumenty posiadały tak skomplikowane liczbowanie, w jaki sposób wydawcy zestawiający je razem, całkowicie nieświadomi tego faktu, mogliby zachować to liczbowanie, zważywszy, że niektóre fragmenty pominęli, dodali część swych własnych, inne zmienili, kilka innych połączyli, do tych samych zdań powstawiali fragmenty z kilku różnych „dokumentów” itd.? W obliczu milionów form liczbowania biblijnego dokumentalna teoria budowy Biblii jest całkowicie niemożliwa. Jeśli teoria dokumentalna jest całkowicie niemożliwa, teoria rozwojowa wyższego krytycyzmu, oparta na niej jako swej podstawie, jest oczywiście także całkowicie niemożliwa. Na ten temat powiemy jednak więcej nieco później. Na podstawie faktów związanych z liczbowaniem biblijnym dowiedliśmy natchnienia Biblii, na dowód którego przytoczyliśmy też ogólne uwagi biblijne oraz konkretne wersety Biblii.
Wyżej przedstawiliśmy krótkie obalenie dokumentalnej teorii wyższego krytycyzmu przy pomocy liczbowania biblijnego. Przed przystąpieniem do wielostronnego obalenia jego teorii dokumentalnej i ewolucyjnej właściwy będzie krótki opis wyższego krytycyzmu, opis, który jednocześnie jest podważeniem obydwu jego postaci. Ojcem wyższego krytycyzmu, w pierwszym etapie teorii dokumentalnej, był Jean Astruc, francuski lekarz protestant, który w 1753 roku zauważył, że 1Moj. 1:1-2:3 nazywa Bóstwo Bogiem, a 1Moj. 2:4-25 nazywa Go Yahveh. Doszedł do wniosku, że Mojżesz korzystał z dwóch dokumentów jako źródeł swych informacji: pierwsze źródło skopiował w tych fragmentach 1 Mojżeszowej, gdzie pojawia się nazwa Bóg, a drugie tam, gdzie występuje