Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 664

Natchnienie Biblii

nie pozwala to bowiem stanąć na próbie teraz, w warunkach, w których nikt z nich nie mógłby zwyciężyć, zachowując ich do ich jednej próby do życia w Tysiącleciu, którego warunki dla wszystkich będą sprzyjające do zdobycia życia. Jeśli więc zrozumiemy mądry, sprawiedliwy, pełen miłości i mocy cel Boga w uczynieniu Biblii niejasną księgą, trudną do zrozumienia, zarzut, że wszechwiedząca i nieomylna osoba udzielająca natchnienia musi Swoje spisane objawienie uczynić jasnym i wolnym od dwuznaczności czy trudności okazuje się być zarówno powierzchowny, jak i błędny.

       Niektórzy utrzymują, że w Biblii występują pomyłki i sprzeczności. Na tej podstawie wnoszą, że nie jest ona natchniona. Jako przykład takich pomyłek wysuwają następujące twierdzenia: że według 2Kron. 22:2 Ochozjasz w chwili rozpoczęcia panowania miał 42 lata, a według 2Król. 8:26 miał ich 22; że według tego pierwszego źródła był starszy od swego ojca (2Kron. 21:20); że liczby w Ezdr. 2 i Neh. 7 w niektórych przypadkach są wzajemnie sprzeczne. Tych i podobnych im pomyłek nie było w pierwotnych kopiach, które pochodziły od Boga. Powstały one w wyniku błędów ludzi przepisujących Biblię. I tak, kopista 2 Kron. 22:2, ufając zawodnej pamięci, zamiast bacznie przyglądać się tekstowi, umieścił w nim 42 zamiast 22, co dowodzi, że ojciec Ochozjasza był 18 lat starszy od niego, a nie 2 lata młodszy, jak sugeruje to błądzący kopista. Także sprzeczności między liczbami Ezdrasza i Nehemiasza są wynikiem błędów kopistów. Zauważmy jednak, że Biblia nie uczy o natchnieniu kopistów i tłumaczy, lecz tylko o natchnieniu samej siebie, gdy była pisana bezpośrednio przez Boskich pisarzy. Nie opowiadamy się zatem za natchnieniem i nieomylnością obecnej Biblii w oryginalnych językach hebrajskim i greckim, tym bardziej tłumaczeń Biblii, lecz za natchnieniem i nieomylnością pierwotnych manuskryptów pochodzących od Boga.

       Jeśli chodzi o rzekome sprzeczności w Piśmie Świętym, stwierdzamy, że nie ma w nim niczego takiego. To, co jest uważane

poprzednia stronanastępna strona