Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 673
Natchnienie Biblii
punkt widzenia w naszej odpowiedzi udzielonej panu Darrowowi (E 1, str.354-372) oraz w trakcie omawiania stworzenia i potopu w E 2, str.165-585. Dlatego obecnie ograniczymy się tylko do stwierdzenia, że Biblia pozostaje w całkowitej harmonii z wszystkimi potwierdzonymi wynikami odkryć naukowych, co utrzymują też najwybitniejsi naukowcy, lecz nie jest w harmonii ze spekulacjami i domysłami tak zwanej nauki, które stają się obalonymi teoriami zaraz po ich ogłoszeniu. Nie będziemy też podawać szczegółowych odpowiedzi na to, co niektórzy uważają za zbyt błahe, by stanowić część natchnionego przez Boga objawienia, jak niektóre rzeczy w prawach Mojżesza (które są typami i wraz z genealogiami ze swej natury należą do natchnionego objawienia), apostolskie pozdrowienia (ukazujące chrześcijańskie uczucia społeczności i przyjaźni, a więc rzecz właściwą), wskazówki Pawła do Tymoteusza na temat jego zdrowia (co pokazuje jego miłość, rzecz właściwą) oraz jego pragnienie, by mieć swoją opończę i manuskrypty (potrzebne Pawłowi w jego zimnej celi do studiowania Słowa), które z pewnością zasługują na miejsce w natchnionym objawieniu. Takie małe rzeczy natchnione przez Boga dowodzą Jego miłości i troski o Jego dzieci, a zatem taka miłość i troska są stosowną częścią natchnionego objawienia.
Wiele trudności Biblii sprawiło, że niejeden ma wątpliwości co do jej natchnienia. Niektórzy niewierzący mają zwyczaj kolekcjonowania tych trudności i ciskania nimi w wierzących w Biblię i sceptyków jako dowodami na to, że Biblia nie jest natchniona. Jeden z naszych korespondentów, któremu najwyraźniej przedstawiono wiele z tych trudności jako rzekome sprzeczności w Biblii, napisał do nas list z długą listą tych rzekomych sprzeczności, pragnąc, byśmy zharmonizowali je z naszym poglądem na temat natchnienia Biblii. Niektóre z tych rzekomych sprzeczności można znaleźć w różnych stwierdzeniach czterech Ewangelii na temat pewnych wydarzeń i nauk. Ogólnie mówiąc, różnice te wypływają z kilku przyczyn. Te z nich, w których Jezus w tym samym wykładzie inaczej wyraża się na