Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 675

Natchnienie Biblii

zaprzeczenie natchnieniu, omówimy w kolejności ich przedstawienia w liście.

       Pierwszy punkt jest następujący: Ile razy zapiał kogut w związku z wyparciem się naszego Pana przez Piotra? W Mat. 26:34 mamy podane, że zanim kogut miał zapiać, Piotr miał wyprzeć się Jezusa trzy razy, a u Mar. 14:30 jest podane, że zanim kogut miał zapiać dwa razy, Piotr miał wyprzeć się Go trzy razy. Czy nie jest to sprzecznością, nieharmonizującą z natchnieniem? – pyta nasz korespondent. Odpowiadamy, że nie! Harmonię można dostrzec następująco: Wyrażenie „zanim kur zapieje” użyte jest w znaczeniu technicznym i naturalnym. W znaczeniu technicznym oznacza godzinę trzecią rano (Mar. 13:35), ponieważ w tym czasie w krajach Wschodu zwykle pieją koguty. Stąd wziął się zwyczaj określania godziny trzeciej rano pianiem koguta. W Mat. 26:34 Jezus używa tego wyrażenia w znaczeniu technicznym. Możemy je sparafrazować następująco: Przed godziną trzecią rano dzisiejszej nocy wyprzesz się mnie trzy razy. W Mar. 14:30, 68, 72 Jezus używa tych słów w sposób naturalny, tj. tej nocy, zanim kogut zapieje dwa razy, Piotr wyprze się Jezusa trzy razy. Drugie pianie, o którym tutaj mowa, to pianie o zwyczajowej godzinie – trzeciej rano; pierwsze pianie miało miejsce wcześniej, o niezwykłej porze, ponieważ jak uczy doświadczenie, niektóre koguty wyjątkowo pieją dużo wcześniej przed pianiem ogółu kogutów, tj. w tym przypadku kogut zapiał jakiś czas przed godziną trzecią rano, czyli przed czasem piania kogutów. Rozumiemy, że Jezus najpierw użył wyrażenia z Mat. 26:34, a gdy Piotr gwałtownie zaprzeczył słowom Jezusa, w formie emfazy dodał On stwierdzenie, że to trzykrotne wyparcie się nastąpi przed dwoma pianiami kogutów, tym wyjątkowym wcześniejszym i tym zwyczajowym. Harmonizuje to ten problem. W tych dwóch oświadczeniach nie ma zatem niczego przeciwko natchnieniu.

       Drugi podnoszony problem jest taki, że w Mat. 10:2-4; Mar. 3:16-19 i Łuk. 6:13-16 Biblia podobno wymienia więcej niż dwunastu Apostołów powołanych przez Jezusa, ponieważ w tych trzech fragmentach znajduje się więcej niż dwanaście imion.

poprzednia stronanastępna strona