Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 708

Przymioty i zastosowania Biblii

dla dobrych są nie do opisania. Jego opisy na temat Boga i ludu Bożego w tej oracji wznoszą się na niedościgłe wyżyny wzniosłości. Na przykład: „Mieszkaniem twoim Bóg wieczny, a na dole ramiona wieczności”. W jeszcze większym stopniu niż 5 Mojżeszową wzniosłość cechuje Księgę Ijoba. Zwróćmy uwagę na wzniosłość przekleństw Ijoba w rozdziale 3, jego opis klątwy w rozdziale 7, ciężaru utrapień ciążącym na nim w rozdziałach 10 i 19, odparcie przez niego krytyki trzech przyjaciół w rozdziale 12, opis śmierci w rozdziale 14 oraz opisy bezbożnych w rozdziałach 21, 24 i 27, apostrofę na temat Boga w rozdziałach 26 i 28, kontrast między jego przeszłością (podaną w rozdziale 29) a jego teraźniejszością (podaną w rozdziale 30), wyznanie z rozdziału 31 o gotowości przyjęcia karania, jeśli czyni zło. A co powiemy o wzniosłości odpowiedzi Boga dla Ijoba odnośnie do jego małości w kontraście z wielkością Boga z rozdziałów 38-41? Brakuje słów do opisania tej wzniosłości. Nic dziwnego, że nawet niewierzący, na przykład Gibbon, niewątpliwie bardzo kompetentny znawca literatury, przyznają księdze Ijoba najwyższe miejsce w całej literaturze.

      Jakże wzniosłych jest wiele Psalmów, np. Psalm 2; 18; 22; 45; 46; 72; 90; 91; 103; 104; 107, by wspomnieć choć o kilku z wielu. Wzniosłość jest fundamentem Kaznodziei i Pieśni nad Pieśniami. Księgi Izajasza, Amosa, Micheasza i Zachariasza na wskroś są przesiąknięte wzniosłością. Ewangelia Jana, jego pierwszy list i Objawienie, a także Listy Pawła do Rzymian, Efezjan i Żydów są wzniosłymi dziełami pióra. Szczególnie przemówienie Jezusa w górnym pokoju, łącznie z modlitwą kapłańską, w znacznym stopniu obfituje w tę zaletę. Biblia w dużym stopniu zawdzięcza wzniosłość dwóm głównym bohaterom – Bogu i Chrystusowi, ponieważ opisy na Ich temat są wzniosłością nad wzniosłościami. Zwróćmy uwagę na wzniosłe słowa Izajasza na temat Boga: „Bo tak mówi on najdostojniejszy i najwyższy, który mieszka w wieczności, a święte jest imię jego: Ja, który mieszkam na wysokości na miejscu świętym, mieszkam i z tym, który jest skruszonego i uniżonego ducha, ożywiając ducha

poprzednia stronanastępna strona