Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 745
Przymioty i zastosowania Biblii
do zbawienia w Chrystusie Jezusie. Werset 16 pokazuje, jak to jest możliwe dla Biblii, podkreślając, iż jest to wynikiem jej Boskiego natchnienia oraz posiadania zastosowań, które zapewniają taki rezultat. Natomiast werset 17 pokazuje efekt takich zastosowań: przygotowanie ludu Bożego tak, by był całkowicie wyposażony do wszelkich dobrych uczynków. Te trzy wersety uczą o wystarczalności Biblii, o której mówiliśmy wcześniej, a także o jej pouczaniu. Wszystkie one oznaczają jej natchnienie. Werset 16 uczy o nim bezpośrednio, a wszystkie one uczą o jej zastosowaniach. Dlatego fragment ten jest bardzo znaczący na temat teorii Biblii o niej samej. Jak przed chwilą stwierdziliśmy, poza natchnieniem werset 16 uczy o jej zastosowaniach, które okazują się być czworakiego rodzaju: (1) doktrynalne, (2) zbijające, (3) naprawiające i (4) budujące charakter. Dokładna i wszechstronna analiza dowiedzie, że te cztery zastosowania Biblii są wszechogarniające. Nie pomijają niczego. Całkowicie obejmują wszystkie przypadki. To właśnie z tego powodu mają stanowić zupełne wyposażenie wszystkich dzieci Bożych do każdego dobrego uczynku. Wersety te dowodzą zatem, że Biblia posiada także zaletę doskonałości, nie do każdego celu, lecz do wszystkich własnych celów. Fakt ten tę wspaniałą starą księgę powinien uczynić drogą wszystkim dzieciom Bożym, skłaniając ich do wiernego używania jej do przewidzianych przez nią celów.
Najpierw zbadamy doktrynalne zastosowanie Pisma [polskie przekłady oddają je jako nauka, nauczanie – przypis tł.]. Zauważmy, że Paweł nie używa w tym wersecie terminu doktryna jako odpowiednika współczesnego użycia słowa dogmat, które ma bardziej ograniczone znaczenie niż użyte tutaj słowo doktryna. Dogmaty oznaczają elementy tego, w co ktoś wierzy, natomiast użyte tutaj słowo doktryna, choć obejmuje wszystko to, co mieści się w pojęciu dogmatów, dotyka także innych tematów poza dogmatami. Oprócz dogmatów, przez doktryny Biblia rozumie także swe nauki na temat obietnic, proroctw, historii i typów. Widzimy więc, że jest to szerszy termin niż dogmat w popularnym użyciu tego słowa. Jednak termin doktryna w 2Tym. 3:16 nie obejmuje nauk