Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 747

Przymioty i zastosowania Biblii

usprawiedliwienia, uświęcenia, trzech dróg, ofiar za grzech, siedmiu okresów Kościoła, wyzwolenia, Kościoła, chrztu, Wieczerzy Pańskiej, Starożytnych Godnych, Wielkiej Kompanii, Młodocianych Godnych, antychrysta, sekciarstwa, drugiego adwentu, wyboru, wolnej łaski, żniwa, dnia pomsty, obalenia królestwa szatana, Królestwa, jego ustanowienia w dwóch fazach, zmartwychwstania, restytucji, ostatecznej próby, raju i podniesienia posłusznych oraz wtórej śmierci, czyli drugiego piekła. Są to główne dogmaty doktrynalnych części Biblii. Wszystkie te tematy są szeroko omówione w Biblii. Zgodnie z Boskim zamierzeniem żaden z nich nie jest wyczerpująco omówiony w jednym miejscu, lecz fragmentami, tu, tam i jeszcze w innym miejscu Biblii. Niektóre z nich mają bardzo szerokie zastosowanie i dlatego są omówione bardzo jasno, np. pokuta, wiara, usprawiedliwienie z wiary, przymioty Boskiej istoty i charakteru, stworzenie, Zakon, człowiek itd., gdyż należą one do rzeczy zapisanych na zewnątrz zwoju. Inne są potraktowane mniej jednoznacznie, tzn. sprawy związane z wysokim powołaniem. Jeszcze inne zostały omówione niejasno, np. czas drugiego adwentu i żniwa, predestynacja, proces nowego stworzenia Chrystusa i Kościoła, Młodociani Godni itd. Mimo to wszystkie one zostały omówione w Biblii na tyle jasno, by dzięki służbie Jezusa sprawowanej za pośrednictwem Jego rzeczników były one zrozumiałe dla klas, do których mają zastosowanie. Fakt, że wszystkie one zostały wyjaśnione na podstawie Biblii z licznymi jej cytatami dowodzi, że jednym z zastosowań Biblii jest objawianie dogmatycznych części doktryny.

      Drugim elementem zastosowania Biblii do doktryny jest proroctwo w znaczeniu przepowiadania, ponieważ proroctwo jest w Biblii często używane także w ogólnym znaczeniu nauczania. Praktycznie każdy zarys proroctwa w znaczeniu przepowiadania jest doktrynalny. Zajmuje ono znaczną część Biblii. Duże fragmenty Psalmów, niektóre z Przypowieści, wszystkie Pieśni i praktycznie wszyscy z czterech większych i dwunastu mniejszych Proroków są proroctwem, które przewija

poprzednia stronanastępna strona