Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 772

Przymioty i zastosowania Biblii

siebie i świata. Chrzest i Pascha, szczególnie ta druga, naprawia grzech, samolubstwo i światowość. Korygujący charakter posiada z pewnością doktryna o sądzie Kościoła i świata, a także doktryny dotyczące ostatecznych nagród i kar.

      Naprawiające zastosowanie posiadają także przykazania Biblii. Są one dwojakiego rodzaju: negatywne i pozytywne. Przez przykazania negatywne rozumiemy te, które zabraniają zła, jak większość z Dziesięciu Przykazań. Na przykład pierwsze zabrania stawiania przed Bogiem kogokolwiek lub czegokolwiek, drugie – bałwochwalstwa, trzecie – złego używania imienia Boga, szóste – morderstwa, siódme – cudzołóstwa, ósme – kradzieży itd. Z powodu swego znaczenia zawierają one także nakaz pozytywny. Pierwsze nakazuje na przykład stawiać Boga na pierwszym i najwyższym miejscu w naszym życiu, szóste sugeruje, by ludzie czynili dobro i pomagali w zachowaniu życia bliźniego, siódme – by pomagali innym utrzymywać małżeńskie łoże czystym, a tym o wolnym stanie -zachować czystość, ósme – by pomagali bliźniemu w jego majątku i dobrach. Jest wiele innych negatywnych przykazań, z których praktycznie wszystkie posiadają także wydźwięk pozytywny. Druga grupa biblijnych przykazań jest pozytywna, tj. nakazuje czynienie dobra i prawość. Na przykład czwarte przykazanie nakazuje odpoczynek wiary, piąte – uznawanie i szanowanie rodziców, nauczycieli, władców świeckich, pracodawców i innych zwierzchników. Czwarte sugeruje jednak także zakaz niewiary, martwienia się, braku czci dla Boskiego słowa i wielbienia Go. Natomiast piąte zakazuje lekceważenia, nienawidzenia, okazywania nieposłuszeństwa i braku zaufania wobec rodziców, nauczycieli, władców świeckich, pracodawców i innych przełożonych. W Biblii znajduje się całe mnóstwo innych pozytywnych przykazań. Stale wykonują one oczywiście urząd naprawiający wszelkie przypadki naturalnej i nabytej deprawacji oraz ich przejawów w motywach, myślach, słowach i czynach.

      Obietnice Słowa posiadają urząd oczyszczający, naprawiający, jak stwierdza św. Paweł: „Te tedy obietnice mając, najmilsi,

poprzednia stronanastępna strona