Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 774

Przymioty i zastosowania Biblii

Taki urząd naprawiania posiadają także proroctwa. Gdy prorokują o postępowaniu człowieka grzechu, naprawiają nasze skłonności do zawierania z nim kompromisów. Gdy przepowiadają zło popełniane przez sekciarski protestantyzm, naprawiają ducha sekciarstwa, jaki może w nas tkwić. Gdy zapowiadają wojnę, rewolucję, anarchię, głód i choroby, którymi kończy się ten Wiek, pobudzają do unikania dróg, po których chodzenie wiąże się z tymi karami. Gdy pokazują ścieżkę niegodziwych, pobudzają nas do unikania ich dróg i w ten sposób działają na nas naprawiająco. Gdy ostrzegają nas o wielkich niebezpieczeństwach i pokusach końca Wieku, pobudzają nas do odrzucenia tego, co będąc w nas, narażałoby nas na popadnięcie w jego niebezpieczeństwa i ulegnięcie jego pokusom. Nawet wypełnione już proroctwa ostrzegają nas przed upadkami, jakie zagrażały tym, którzy przed nami byli wierni i jakie stawały się przyczyną upadku niewiernych i częściowo wiernych.

      Także historie Biblii mają zastosowanie naprawiające. Widać to szczególnie w przykładach złych jednostek, które ostrzegają nas przed naśladowaniem podobnego postępowania. Ewa jest ostrzeżeniem przed wierzeniem tym, którzy przeczą Bogu. Samowola Adama przestrzega nas przed samowolą w nas. Kain jest przykładem ostrzeżenia przed zazdrością, zarozumiałością i nienawiścią. Grzech upadłych aniołów przestrzega nas przed słuchaniem dobrych intencji lekceważących Boskie zarządzenia. Przedpotopowi ludzie ostrzegają nas przed nikczemnością i przemocą. Budowniczowie wieży Babel ostrzegają nas przed postępowaniem, u którego źródła tkwi nieufność wobec Boga. Sodoma i Gomora przestrzegają przed luksusem, lenistwem i bezbożnością. Agar i Ismael to przykłady ostrzegające przed zarozumiałością i prześladowaniem. Ezaw napomina na punkcie światowości, Izaak – stronniczości, Laban – nieuczciwego postępowania w interesach, bracia Józefa – zazdrości i kłamstwa, faraon – kuszenia Boga, Izrael – szemrania, Aaron – poddawania się powszechnym wezwaniom do czynienia zła, Miriam – wynoszenia

poprzednia stronanastępna strona