Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 779
Przymioty i zastosowania Biblii
Bardzo krótko przedstawimy szczególne metody wykorzystywania zastosowania Biblii do naprawy. Pierwszą z nich jest odrywanie uczuć od rzeczy, do których lgną nasze zdeprawowane uczucia. Jeśli ktoś miłuje innych bardziej niż Boga, jeśli miłuje bożki, rzeczy niegodne szacunku, rzeczy związane z powątpiewaniem i niewiarą, jeśli lubi okazywać brak zaufania, być nieposłusznym, jeśli nie miłuje i nie uznaje swych rodziców, nauczycieli, władców, pracodawców itd., jeśli nie lubi lub nienawidzi bliźniego, jeśli miłuje lubieżność, złodziejstwo, oczernianie i chciwość – niech odrywa swe uczucia od tych rzeczy i wszelkich innych postaci deprawacji, a będzie to miało naprawiający skutek na upadłe uczucia. Inną pomocną metodą naprawiania deprawacji jest brzydzenie się jej obiektami. Ta metoda jest krokiem do przodu w porównaniu z poprzednią. Ta pierwsza czyni obiekty czyjejś deprawacji nieatrakcyjnymi. Natomiast ta druga czyni je obrzydliwymi, odrażającymi, wstrętnymi i znienawidzonymi, ponieważ dostrzega ich niewypowiedzianą nikczemność, szkodliwość i przekleństwo. Niech umysł, serce i wola skupią się na tych nieprzyjemnych cechach obiektów deprawacji, a z pewnością wzbudzi to obrzydzenie do nich. Trzecią szczególną metodą pomocną w używaniu naprawiającego zastosowania Biblii jest unikanie osób, rzeczy i warunków sprzyjających uaktywnianiu się czyjejś deprawacji. Oznacza to, że osoba taka powinna oddalać się od osób, rzeczy i warunków, które mają skłonność do uaktywniania jej deprawacji; oznacza, że powinna ona unikać wszelkich związków z nimi, tak jak unikałaby kontaktu z grzechotnikiem, żmiją, skorpionem; oznacza, że powinna powstrzymywać się od wszelkich kontaktów z nimi, tak jak powstrzymywałaby się od zarazy, choroby zakaźnej i nieszczęścia; oznacza, że powinna odwracać od nich uwagę, tak jak odwracałaby ją od zaklinacza węży. Czwartą metodą korzystania z naprawiającego zastosowania Biblii jest sprzeciwianie się własnej deprawacji oraz wszelkim warunkom, osobom i rzeczom pobudzającym jej działanie. Oznacza to walkę z każdą podejmowaną przez nią próbą zaspokojenia jej pragnień, oznacza prowadzenie odpowiedniej wojny z osobami, rzeczami i warunkami, które mają tendencję uaktywniać ją;