Epifaniczny tom 15 – rozdział 1 – str. 21
Chrystus: Jego karnacja
jest Żyd. 2:14,16,17. Jak w pozostałych przypadkach, cytujemy go z przekładu I.V.: „Ponieważ tedy dzieci są uczestnikami krwi i ciała, i on podobnie stał się ich uczestnikiem (…), bo oczywiście nie przyjął aniołów; wprost przeciwnie, przyjął nasienie Abrahama, ponieważ właściwym było, by stał się podobny braciom we wszystkim”. Tak jak wcześniej, zacytujemy ten fragment z komentarzami w nawiasach: „Ponieważ tedy dzieci [Boże] są uczestnikami [razem z pozostałą częścią ludzkości] krwi i ciała [ludzkiej natury (Mat. 16:17; 1 Kor. 15:50; Gal. 1:16), tzn. są istotami ludzkimi], ion [nasz Pan] podobnie [dokładnie tak jak oni z wyjątkiem ich niedoskonałości, ponieważ On był doskonały, bezgrzeszny] stał się ich uczestnikiem [tzn. krwi i ciała, stał się istotą ludzką. Gdyby był Bogiem-człowiekiem, nie byłoby żadnego podobieństwa między Nim jako uczestnikiem ludzkiej natury, a nami jako uczestnikami ludzkiej natury. Byłby On bowiem wówczas mieszańcem, a Jego człowieczeństwo nie miałoby własnej osobowości, gdyż zgodnie z teorią Boga-człowieka Jego osobowość byłaby osobowością Boga, co niweczyłoby wszelkie podobieństwo między Nim a nami jako uczestnikami ludzkiej natury. Fragment ten bardzo wyraźnie dowodzi, że w procesie karnacji stał się On doskonałą istotą ludzką, niczym mniej i niczym więcej] (...), bo oczywiście [jest stwierdzonym faktem] nie przyjął [dostępując zmiany natury, nie przyjął za własną natury] aniołów [nie stał się zatem aniołem; gdyby to uczynił, sprawiłoby to, że zniżyłby się do natury tylko o jeden stopień niższej od Jego przedludzkiej natury]; wprost przeciwnie [w przeciwieństwie do tego], przyjął nasienie Abrahama [zniżył się do natury dwa stopnie niższej od Jego przedludzkiej natury, tj. do natury ludzkiej w narodzie żydowskim, jako potomek Abrahama przez Izaaka i Jakuba], ponieważ [podaje powód, dla którego stał się czystą istotą ludzką] właściwym było [aby przygotować Go do urzędu naszego Najwyższego Kapłana], by stał się [nie by pozostał Logosem, Michałem, lecz by stał się czystą istotą ludzką] podobny braciom [nie tym bezbożnym z ludzkości, lecz podobny do wiernych poświęconych] we