Epifaniczny tom 15 – rozdział 1 – str. 29

Chrystus: Jego karnacja

Jego Świętego Ducha w znaczeniu Jego świętej mocy, zapładniającej jajo w łonie Marii Panny. Rozwój Jezusa jako zarodka aż do narodzenia miał miejsce w jej łonie, kończąc się Jego narodzinami z panny. Taka jest jasna nauka Biblii, co teraz zechcemy udowodnić. Najpierw dowiedziemy, że Jego spłodzenie do ludzkiej natury było bezpośrednim aktem Boga przez Ducha Świętego w znaczeniu świętej mocy Bożej. Tak powiedział Marii Gabriel, Boski posłaniec zwiastowania, gdy zapytała go ona, w jaki sposób może się z niej, panny, narodzić Mesjasz (Łuk. 1:34,35): „Duch Święty zstąpi na cię, a moc Najwyższego zacieni cię; przeto i to, co się z ciebie święte narodzi, nazwane będzie Synem Bożym”. Gabriel przekazał to poselstwo w formie poezji hebrajskiej, która między innymi przyjmuje formę paraleli, tj. powtarzania tej samej myśli innymi słowami. Dlatego wyrażenie: „Duch Święty zstąpi na cię” oznacza to samo co: „moc Najwyższego zacieni cię”. Tak więc Duch Święty jest tutaj użyty w znaczeniu świętej mocy Bożej, co stanowi pierwsze znaczenie słów Duch Święty. A zatem Bóg, Ojciec Jezusa, przez Swą świętą moc spłodził Go jako istotę ludzką. Jest to stwierdzone w drugiej części badanego fragmentu, który zacytujemy z przekładu I.V.: „Ten święty, który się narodzi [dziecko spłodzone w świętości przez Boga za pośrednic­twem Jego Świętego Ducha jako Jego mocy], będzie nazwa­ny Synem Bożym”. To spłodzenie Jezusa przez Boga nie jest tym samym, o którym traktuje Jana 1:14,18; 3:16,18, gdzie jest mowa o Jego stworzeniu jako Logosa, pierworodnego wszystkich stworzeń (Kol. 1:15; Obj. 3:14); nie jest to także przygotowanie do narodzenia, którego dostąpił przy zmar­twychwstaniu (Rzym. 8:29; Kol. 1:18; Dz. 13:33; Żyd. 1:5; 5:5, co było poprzedzone Jego spłodzeniem z Ducha w Jor­danie – Mat. 3:16,17). Chrystus przeszedł zatem przez trzy stwarzania: (1) jako Logos, (2) jako człowiek-Jezus oraz (3) ja­ko Syn Boga w Boskiej naturze. O spłodzeniu Jezusa jako ludzkiej istoty, będącym bezpośrednim aktem Boga przez

poprzednia stronanastępna strona