Epifaniczny tom 15 – rozdział 1 – str. 31
Chrystus: Jego karnacja
zaczęli wykorzystywać Izaj. 7:14 na potwierdzenie narodzin Jezusa z panny, polemiści żydowscy, pragnący obejść ich argument, wymyślili dla niego dwuznaczną definicję, która niekoniecznie oznacza dziewictwo – dziewicę. Upierali się przy tym, że to nie almah, lecz bethulah z konieczności oznacza kobietę posiadającą dziewictwo. To drugie twierdzenie obalone jest przez dwa wyżej zacytowane przypadki, natomiast to pierwsze – przez odpowiednich siedem z dziewięciu przypadków wystąpienia almah w Biblii. Wcześniej przy pomocy komentarza w nawiasie pokazaliśmy, że w tekście hebrajskim występuje odpowiednik przedimka określonego the, a nie odpowiednik przedimka nieokreślonego a. Wzmacnia to myśl tego tekstu o dziewictwie, ponieważ przedimek określony zawiera myśl, że jest tutaj mowa o kimś niezwykłym i ważnym. Ponadto, mamy tutaj sugestię cudu, ponieważ nie byłoby żadnym cudem (a właśnie takie jest jedno ze znaczeń słowa oth, tutaj oddanego jako znak), gdyby niezamężna panna nie będąca dziewicą urodziła syna, co niestety często praktycznie się zdarza. Cud polegał na tym, że dziewica miała począć i urodzić syna, co oznacza, że poczęcie i narodziny nie były poprzedzone stosunkiem seksualnym. Żydowscy polemiści utrzymują także, iż proroctwo to nie dotyczy Jezusa, ponieważ nie otrzymał On imienia Immanuel. Także tutaj uciekają się do sofistyki. Słowo imię posiada bowiem w Biblii przynajmniej siedem znaczeń, jak często dowodziliśmy tego na naszych łamach na podstawie licznych wersetów: (1) nazwa, (2) natura, (3) charakter, (4) reputacja, (5) urząd, (6) zaszczyt i (7) Słowo Boże. Rozumiemy, że w tym miejscu chodzi o Jego urząd Najwyższego Kapłana, tzn. pojednując Boga i człowieka, jako taki doprowadza On do tego, że Bóg staje po naszej stronie – Immanuel, Bóg z nami, tzn. Bóg jest po naszej stronie, staje obok nas, sprzyja nam. Jedzenie oraz masło i miód są symboliczne: w symbolach biblijnych masło, tłuszcz, przedstawia miłość; miód – radosną, słodką nadzieję; spożywanie ich przez Jezusa oznacza przyswajanie ich przez Niego jako należących do Niego. Oczywiście stały się one Jego cechami, gdy nauczył się odrzucać zło, a wybierać dobro. Wypełnienie się proroctwa z Izaj. 7:14