Epifaniczny tom 15 – rozdział 10 – str. 631

Duch Święty: jego świadectwo i odpowiedź na rzekome argumenty

W tym wersecie pierwsze wystąpienie słowa duch oznacza prawdę jako Boskie myśli wyrażone w Biblii. Znaczenie tego wersetu jest więc następujące: nauki Biblii na temat tego, jakie cechy, działania, doświadczenia cechują ludzi jako synów Bożych są w harmonii z usposobieniem wiernych Boskich nowych stworzeń, ogłaszając, dowodząc, poświadczając i pieczętując ich jako synów Bożych. Nauka ta dowodzi, że ci, którzy posiadają Boskie usposobienie (naszego Ducha) w sobie, są Jego synami. Dowodami ich synostwa są właśnie te dowody, o jakich Biblia uczy, że cechują synów Bożych. Dlatego ci, którzy posiadają cechy, działania i doświadczenia, o jakich Biblia uczy jako właściwych dla synów Bożych, mają Boskie świadectwo w Słowie, że są Jego synami. Nie budują oni zatem swej pewności o Boskim synostwie na ruchomych piaskach entuzjastycznych uczuć, snach, wizjach, głosach, wrażeniach i wyobraźni, lecz na niewzruszonych naukach Boskiego Słowa i rzeczywistych faktach na temat tego, czym jest świadectwo Ducha związane z ich synostwem. Potrzebują jedynie poznać, jakie cechy, działania i doświadczenia według nauk Biblii potwierdzają synostwo Boga, a także stwierdzić, czy posiadają oni takie cechy, działania i doświadczenia, a będą wówczas mieli świadectwo Ducha o swym synostwie. Świadectwo to nie zmienia się z powodu choroby ani zdrowia, bólu ani przyjemności, przeciwności ani pomyślności, trudów ani beztroski, popularności ani niepopularności, aprobaty ani dezaprobaty człowieka, prześladowań ani przychylności. Prawda na ten temat pozostaje niewzruszona, świadcząc o ich synostwie wszędzie tam i zawsze wtedy, gdy występują odpowiednie cechy, działania i doświadczenia. Wierni mogą więc pocieszać się tym świadectwem pomimo wszelkich nieprzyjaznych doświadczeń i cieszyć się nim w każdym przyjaznym doświadczeniu. Mają przywilej cieszyć się nim w każdym doświadczeniu, jakim by ono nie było.

      Biblia szczególnie uczy o siedmiu rzeczach, które stanowią pełne świadectwo Ducha. Każda z nich świadczy o synostwie tych, którzy ją posiadają. Jednak dla jego pełni niezbędne są wszystkie siedem.

poprzednia stronanastępna strona