Epifaniczny tom 15 – rozdział 10 – str. 635

Duch Święty: jego świadectwo i odpowiedź na rzekome argumenty

jaka przemawia do jego zwykłego i duchowo niespłodzonego umysłu i serca. Nie jest to niczym złym, ponieważ bezgrzeszni Adam i Ewa, a nawet Jezus jako człowiek, mieli te pragnienia. Grzesznymi stają się one dopiero wtedy, gdy są zaspokajane niezgodnie z najwyższą miłością do Boga i miłością do człowieka równą miłości do samego siebie. To, że zwykły człowiek nie posiada niebiańskich aspiracji, jest wynikiem faktu, iż jest zwykłym człowiekiem. Ponieważ tylko duchowy człowiek może mieć niebiańskie pragnienia i ambicje, dlatego zwykły człowiek, niespłodzony z Ducha, a więc nie duchowy, nie może ich posiadać. Tak jak psy, koty, szczury czy jakiekolwiek inne zwierzęta niższe od człowieka nie mogą aspirować do tego, co jest charakterystyczne dla człowieka, tak ludzie nie mogą aspirować do tego, co jest charakterystyczne dla osób duchowych. Paweł zapewnia nas o tym, że do ludzkiego serca – ludzkich pragnień, aspiracji i ambicji – nie wstąpiły duchowe rzeczy, jakie Bóg przygotował dla Swych spłodzonych z Ducha dzieci (1Kor. 2:9; Jan 1:12,13). Dlatego nie powinniśmy winić zwykłych ludzi za brak duchowego zrozumienia i duchowych aspiracji. Lecz nowe stworzenie, spłodzone przez Boga, posiadające niebiańskie zdolności wszczepione przez spłodzenie z Ducha do organów mózgu i umożliwiające sięganie poza ludzkie rzeczy, do których w naturalny sposób lgnie i których się trzyma, do rzeczy na duchowym poziomie, odpowiadających tym, do których na ludzkim poziomie sięgają i których się trzymają uczucia zwykłego człowieka – może mieć i rzeczywiście ma duchowe aspiracje. Dlatego duchowy człowiek posiada cechę charakterystyczną dla duchowego człowieka – niebiańskie aspiracje. Posiadanie cech charakterystycznych dla nowego stworzenia jest dla niego dowodem, świadectwem Ducha, nauką Biblii, że jest synem Bożym. Tak jak człowiek, posiadający cechy charakterystyczne dla ludzi, ma w tym fakcie dowód, świadectwo natury, że jest człowiekiem.

      Zwróćmy uwagę na niebiańskie rzeczy, które są obiektami niebiańskich aspiracji wiernych i które są dowodem stanu nowego stworzenia, a ich posiadanie jest świadectwem Ducha o synostwie wiernych.

poprzednia stronanastępna strona