Epifaniczny tom 15 – rozdział 10 – str. 636
Duch Święty: jego świadectwo i odpowiedź na rzekome argumenty
Aspirują oni, aby Bóg był i pozostał dla nich Bogiem i Ojcem ich nowych stworzeń, by Jezus był i pozostał ich starszym Bratem, Głową i Oblubieńcem; aby On i ich wierni bracia byli dziedzicami Boga i współdziedzicami z Jezusem i wzajemnie ze sobą; do Boskiej natury oraz różnych niebiańskich urzędów, takich jak członkostwo w Oblubienicy Chrystusa oraz w Ciele Proroka, Kapłana, Króla, Pośrednika, Sędziego, Matki, Pasterza, Pana, Mesjasza, Wyzwoliciela, Wodza, Prawodawcy, Lekarza i Wykonawcy dla świata. Ponadto, aspirują do charakteru podobnego do Boskiego i Chrystusowego, posiadającego wszystkie niebiańskie wyższe i niższe uczucia i łaski pierwszorzędne, drugorzędne i trzeciorzędne, co umożliwi im kierowanie duchowych uczuć do obiektów na niebiańskim poziomie, odpowiadających ludzkim obiektom, do których ich ludzkie uczucia były kierowane przed spłodzeniem z Ducha, np. do niebiańskich zamiast ziemskich dóbr, niebiańskich zamiast ziemskich wygód, niebiańskiego zamiast ziemskiego bezpieczeństwa, niebiańskiego zamiast ziemskiego pokarmu, napojów, zdrowia, życia, niebiańskiego zamiast ziemskiego ojca, współmałżonka, dzieci, braci, przyjaciół, domu i kraju. Swe uczucia kierują także na niebiańską prawdę i jej ducha, starając się w ten sposób je pozyskać. Ponieważ cały rozwój od spłodzenia do narodzenia z Ducha ma na celu udzielenie im zmiany natury z ludzkiej do Boskiej, a także dziedzictwa Boga i współdziedzictwa z Jezusem, konieczne jest, by posiadali niebiańskie aspiracje oraz zostali skrystalizowani w odpowiednim charakterze, nadającym się do tego celu. Muszą stale kierować swe uczucia jako aspiracje na rzeczy niebiańskie, jak przystoi synom Bożym. Ponieważ muszą stać się takimi synami przez spłodzenie z Ducha, aby posiąść takie aspiracje, a przez nie uzyskać ich obiekty, posiadanie przez nich takich aspiracji dowodzi, iż są spłodzonymi z Ducha synami Bożymi, ponieważ zwykli ludzie mogą aspirować tylko do ludzkich rzeczy. Niebiańskie aspiracje są więc dowodem synostwa u Boga.