Epifaniczny tom 15 – rozdział 10 – str. 647

Duch Święty: jego świadectwo i odpowiedź na rzekome argumenty

tym bardziej powinniśmy się naprawiać pod wpływem rózgi naszego niebiańskiego Ojca i być Mu poddanymi jako Ojcu naszych nowych stworzeń (w. 9). Skoro nasi ziemscy ojcowie w krótkim okresie naszego dzieciństwa karali nas według swego zrozumienia po to, byśmy byli użyteczni w obecnym krótkim życiu, jakże bardziej powinniśmy doceniać Tego, który dla naszej korzyści karze nas po to, byśmy mogli być przygotowani do powodzenia w wiecznym życiu, reagując na Jego rózgę pobożnym życiem (10)? To prawda, że kary takie nie są przyjemne, lecz raczej bolesne. Jeśli jednak będziemy przez nie odpowiednio usposobieni, staniemy się owocni dla sprawiedliwości ze wszelkim pokojem (11). Rozważania takie powinny pobudzić nas do tego, byśmy byli aktywni w służbie Bogu, utwierdzeni w miłowaniu Boga i innych (12). Powinny nas również pobudzić do kroczenia ścieżkami prawdy, sprawiedliwości i świętości, tak by nasze kulejące postępowanie wkrótce nie zawróciło nas z wąskiej drogi z powodu braku uleczenia, o które powinniśmy zabiegać (13). Fragment ten z pewnością uczy, że karanie za wady jest świadectwem Ducha dla naszego synostwa u Boga.

      Biblia podaje nam jednak znacznie więcej wersetów na temat karania jako Boskiego sposobu postępowania z mniej lub bardziej krnąbrnymi dziećmi. Psalmista mówi o błogości takich kar, wymierzanych w celu udzielenia niezbędnych błogosławieństw (Psalm 94:12, 13). Bez względu na to, jak bolesna jest Jego rózga, używa jej po to, by wyzwolić Swe dzieci z śmierci do życia (118:18 ), ponieważ bez karania dzieci Boże źle postępują, a gdy są karane, starają się naprawiać przed Bogiem (119:67). Przyp. 3:11, 12 to napomnienie cytowane przez św. Pawła w Żyd. 12:5,6 dlatego, że o nim zapominamy, chociaż ono przemawia do nas jako do synów. Dzieci Boże zwracają się do Niego w ucisku i karaniu (Izaj. 26:16). Bóg wielokrotnie wymierza razy i smaga Swe grzeszące dzieci, które choć znają Jego wolę, nie są gotowe jej czynić, ponieważ grzechy takie zawierają element samowoli. Nawet te dzieci, które służąc, nie znają Jego woli, którą mogłyby poznać, gdyby były odpowiednio pilne w uczeniu się jej, i które postępują niezgodnie z Jego wolą,

poprzednia stronanastępna strona