Epifaniczny tom 15 – rozdział 10 – str. 664
Duch Święty: jego świadectwo i odpowiedź na rzekome argumenty
Jednak greckie słowo odpowiadające tutaj słowu jedno, hen, jest rodzaju nijakiego, a więc musiałoby chodzić o słowo rodzaju nijakiego, np. pneuma, duch, jako zgadzające się rodzajem z zaimkiem rodzaju nijakiego, hen. To sprawiłoby, iż werset ten oznaczałby, że Ojciec, Słowo (Syn) i Duch Święty są jednego usposobienia, co jest prawdą. Inne przypadki, gdzie rodzaj nijaki zaimka hen użyty jest jako charakterystyka większej liczby niż jeden, przy czym sugerowanym słowem najwyraźniej jest Duch w znaczeniu usposobienia, to na przykład Jan 10:30; 17:11,21-23; 1Kor. 3:8; Efez. 2:14. Zwróćmy uwagę na 1Kor. 6:17 oraz Efez. 4:4 jako przykłady greckiego słowa oznaczającego jeden, w połączeniu z rodzajem nijakim pneuma, duch, posiadającym formę rodzaju nijakiego, hen, a nie rodzaju męskiego, heis. Szczegóły na ten temat w E, str. 492, uwaga II, poświęcona temu tematowi.
Niektórzy trynitarze mają śmiałość używać Obj. 1:4,5 jako dowodu trójcy oraz tego, że Duch jest osobą: „Łaska wam i pokój niech będzie od tego [Boga], który jest, i który był, i który przyjść ma; i od siedmiu duchów, którzy są przed oblicznością tronu jego; i od Jezusa Chrystusa”. W rzeczywistości werset ten, jak wykazaliśmy powyżej, niszczy trynitaryzm. Ojciec jest bowiem przedstawiony tutaj jako odwieczny Bóg i jako taki jest odróżniony od siedmiu duchów Bożych oraz od Jezusa Chrystusa. Tych siedem duchów to siedem kierunków myśli biblijnych jako zupełne objawienie wiedzy Bożej. W Obj. 3:1 tych siedem duchów nazwanych jest siedmioma duchami [naukami] Bożymi. Pełna biblijna wiedza Jezusa [siedem oczu] nazwana jest siedmioma duchami [naukami] Bożymi (Obj. 5:6). Pod symbolem lampy (Psalm 119:105; 132:17; Przyp. 6:23) kryje się Biblia, a pod symbolem lamp – nauki Biblii (Mat. 25:1 ,3, 4, 7, 8). Nauki te są w pełni zebrane w następujących siedmiu kierunkach myśli: doktrynach, przykazaniach, obietnicach, napomnieniach, proroctwach, historiach i typach. Nie ma w Biblii żadnej myśli, która nie mieściłaby się w którymś z tych siedmiu rodzajów. Są one siedmioma duchami Bożymi, siedmioma lampami płonącymi jak ogień (Obj. 4:5) – siedmioma naukami Bożymi.