Epifaniczny tom 15 – rozdział 11 – str. 667

RÓŻNE BOSKIE PRZYMIERZA

WYJAŚNIENIA OGÓLNE – PRZYMIERZE ADAMOWE – PRZYMIERZE NOEGO – PRZYMIERZE ABRAHAMOWE – PRZYMIERZE SARY – PRZYMIERZE POTWIERDZONE PRZYSIĘGĄ – PRZYMIERZE OFIARY – PRZYMIERZE DAWIDOWE – PRZYMIERZE ZAKONU – PRZYMIERZE NOWE

      Omawianie różnych Boskich przymierzy rozpoczniemy od pewnych stosownych definicji i wyjaśnień. Słowo przymie­rze w odniesieniu do Boga jest używane w Biblii w trzech znacze­niach, obejmujących: (1) obietnice obowiązujące jedną stronę (przymierze jednostronne, bezwarunkowe) albo na pewnych wa­runkach wzajemnie obowiązujące różne strony (przymierze dwu­stronne, warunkowe); (2) obietnice z ich wszystkimi odpowiednimi na­ukami, instytucjami, zarządzeniami itd.; oraz (3) obietnice z ich wszyst­kimi odpowiednimi naukami, instytucjami, zarządzeniami itd. oraz ze sługami, którzy usługują tymi obietnicami -z ich wszystkimi od­powiednimi naukami, instytucjami, zarządzeniami osobom podlegającym przymierzu. Jak można zauważyć, w każdym następnym poda­nym powyżej znaczeniu tego słowa zawiera się całe poprzednie znaczenie z pewnym dodatkiem. Podkreśliliśmy to kursywą w drugim i trzecim znaczeniu. O pierwszym z tych znaczeń mo­żemy więc mówić jako o przymierzu w wąskim tego słowa znacze­niu, o drugim – w szerszym znaczeniu, a o trzecim – w najszerszym tego słowa znaczeniu. Wszystkie te znaczenia są biblijne.

      Niektórym z Boskich przymierzy towarzyszą różne postanowienia, które niczym nie zobowiązują osób podlegających tym przymierzom, lecz są zarządzeniami, z których mają one przywilej korzystać, aby zapewnić sobie zachowanie błogosławieństw tych przymierzy, np. do Przymierza Sary dodane są urzędy Orędownika, Kapłana, Proroka i Króla, których zadaniem jest doprowadzenie Ciała Nasienia do stanu, w którym zacznie otrzymywać, a następnie stale będzie otrzymywać błogosławieństwa tego Przymierza. Jednak odpowiednie obowiązki tego Orędownika,

poprzednia stronanastępna strona