Epifaniczny tom 15 – rozdział 11 – str. 669

Różne Boskie Przymierza

by nigdy nie niszczyć potopem społeczeństwa, symbolicznej ziemi [mówimy symbolicznej ziemi, ponieważ literalna ziemia nigdy nie była i nigdy nie będzie zniszczona przez cokolwiek (1Moj. 9:8-17)]; nasze poświęcenie, które jest Przymierzem Ofiary (Ps. 50:5); najważniejsze przymierze, które nazywamy Przymierzem Abrahamowym (1Moj. 12:2,3) i które jest streszczeniem całego Boskiego planu; oraz Przymierze Potwierdzone Przysięgą, którego częścią jest Przymierze Sary (1Moj. 22:16-18). Przymierza te zobowiązują tylko jedną stronę – są jednostronnymi – i dlatego są bezwarunkowymi obietnicami. To właśnie z tego powodu Przymierza Abrahamowe i Sary wielokrotnie nazywane są obietnicami zobowiązującymi tylko Boga (Rzym. 9:8,9; Gal. 3:8-22,29; 4:23-31; Żyd. 6:12-19). Przykładami przymierzy, które jako obietnice są zależne od spełnienia pewnych zobowiązań przyjętych przez strony przymierzy, obietnic (przymierza dwustronne), mogą być Przymierze Mojżeszowe i Nowe Przymierze (Efez. 2:12; są tutaj także objęte pewne zarysy obietnic Abrahamowych). W Przymierzu Mojżeszowym Bóg i Izrael zawierali przymierze (kontrakt) ze sobą. Bóg jako Swą część przymierza, kontraktu, obiecał Izraelowi życie, prawo do życia i jego prawa życiowe, jeśli Izrael zachowa dane przez Boga nauki, instytucje, zarządzenia itp. (Gal. 3:12,10); natomiast Izrael jako swą część przymierza obiecał przestrzegać ich, jeśli Bóg nagrodzi takie posłuszeństwo wiecznym życiem (2Moj. 24:3; Gal. 3:12; 5Moj. 30:15-20). Te warunkowe obietnice stanowiły Przymierze Zakonu w wąskim znaczeniu. To, że Nowe Przymierze składa się z obietnic, jakie Bóg i człowiek wzajemnie złożą sobie na pewnych warunkach w Tysiącleciu i po Tysiącleciu, oczywiste jest na podstawie Ezech. 18:1-24. Te warunkowe obietnice będą stanowić Nowe Przymierze w wąskim znaczeniu. Obydwa warunkowe Boskie przymierza to kontrakty, których warunki wzajemnie zobowiązują Boga i Izrael.

      Jako przykład użycia słowa przymierze w drugim, szerszym znaczeniu tego słowa możemy przytoczyć Przymierze Zakonu, składające się nie tylko z wyżej wspomnianych warunkowych obietnic, lecz także z nauk, zarządzeń, instytucji itd.,

poprzednia stronanastępna strona