Epifaniczny tom 15 – rozdział 11 – str. 670
Różne Boskie Przymierza
które stały się podstawą przymierza w wąskim znaczeniu i które jako takie były zobowiązaniami stron tego przymierza (2Moj. 24:3,7; 34:27,28; 5Moj. 4:13; Jan 1:17; Żyd. 9:1-10; 10:1-4). W tym znaczeniu przymierze zawierane było przez 40 lat (Żyd. 8:9; 3:7-9). Jego pierwszymi częściami były niektóre (nie wszystkie) zarysy Paschy, podane zanim Izraelici opuścili Egipt; sabat, dany zanim przybyli do Synaju; zarysy podane przy Synaju, gdzie zawarto kontrakt, przymierze w wąskim znaczeniu, oraz te podawane po opuszczeniu przez nich Synaju, dopóki nie byli gotowi wejść do Kanaanu (2Moj. 12:14-50; 16:22-30; 20-23; oraz liczne wersety w 3, 4 i 5Mojżeszowej). Nauki, zarządzenia, instytucje itd. (szczególnie zawarte w Nowym Testamencie), przy pomocy których Bóg realizuje wobec klasy Chrystusa obietnice potwierdzone przysięgą w zarysach Przymierza Sary, razem z tymi obietnicami także okazują się Przymierzem Potwierdzonym Przysięgą wobec klasy Chrystusa w drugim znaczeniu tego słowa. Także wszystkie zarządzenia, instytucje i nauki Tysiąclecia wraz z obietnicami Nowego Przymierza będą Nowym Przymierzem w szerszym znaczeniu tego słowa.
Jako przykłady słowa przymierze w najszerszym, trzecim znaczeniu tego terminu, przytaczamy Przymierza Mojżeszowe, Sary i Nowe, kiedykolwiek są one przedstawiane jako żony Boga (Gal. 4:21-31; Iz. 54; 60:6; por. z 1 Moj. 25:1-5). Wymaga to wyjaśnienia, a po wyjaśnieniu – dowodu. Poza warunkowymi obietnicami Przymierza Zakonu oraz ich odpowiednimi naukami, instytucjami, zarządzeniami itd. przymierze w tym znaczeniu obejmuje każdego Izraelitę w jego zdolności służenia naukami, instytucjami, zarządzeniami itd. przymierza, tj. postanowieniami przymierza wobec innych Izraelitów, którzy w swej zdolności odbierania tej posługi są dzieckiem lub dziećmi Przymierza Zakonu. Dobrze zauważmy tę różnicę: jest to nie tyle różnica między osobami, co między zdolnościami odpowiednich osób. Gdy Izraelici wzajemnie służyli sobie postanowieniami przymierza, działali jako matka, antytypiczna Agar (Gal. 4:24,25);