Epifaniczny tom 15 – rozdział 11 – str. 674

Różne Boskie Przymierza

skoszonej i spalonej słońcem, po obfitych deszczach, jakie miały na nią spaść, tj. restytucję wszystkiego, co zostało utracone przez upadek Adama – każdego zarysu Boskiego obrazu i podobieństwa. Następnie wymienia dwie części matki dzieci Bożych, w której natychmiast rozpoznajemy antytypiczną Sarę na podstawie zacytowania trzeciej obietnicy Przymierza Potwierdzonego Przysięgą. Te dwie części matki to (1) Przymierze Potwierdzone Przysięgą (1Moj. 22:16-18), co jest oczywiste na podstawie cytowania przez św. Piotra jego części – „w nasieniu twoim błogosławione będą wszystkie narody ziemi” (1Moj. 22:18); oraz (2) prorocy, którzy przez pisma Starego Testamentu służyli rożnymi szczegółami wszystkich trzech zarysów tego przymierza wobec klasy Chrystusa (1Piotra 1:10-12). „Wyście synami (1) proroków i (2) przymierza, które zawarł Bóg z ojcami naszymi, mówiąc do Abrahama: a w nasieniu twoim błogosławione będą wszystkie narody ziemi”. Św. Piotr zwraca się do nich jako do dzieci antytypicznej Sary, ponieważ poprzednia część jego kazania, z cytatami ze Starego Testamentu, już doprowadziła ich przez wiarę do Chrystusa, jako Izraelitów poświęconych w Mojżeszu (1Kor. 10:1,2). W wersecie 26 św. Piotr mówi im, że to błogosławieństwo od Boga w Chrystusie zostało przewidziane dla oczyszczenia ich z wszelkich ludzkich nieczystości (2Kor. 7:13).

      Jeszcze innym dowodem tej trzeciej definicji jest wyrażenie św. Pawła w Gal. 4:19, wypowiedziane tuż przed wyjaśnieniem i jako wprowadzenie do wyjaśnienia typów Sary i Agar. W wersecie tym św. Paweł bezpośrednio przedstawia siebie jako część matki (antytypicznej Sary jako takiej) duchowych dzieci Bożych i stwierdza, że jako taki znowu bardzo się trudził, by doprowadzić do ich narodzenia, co oczywiście jest rolą matki: „Dziateczki moje, które znowu z boleścią rodzę, aż Chrystus będzie ukształtowany w was”. Ponieważ św. Jan i św. Piotr byli częścią tej matki, tych, którym służą obietnicami, nazywają swymi dziećmi (1Jana 2:1; 1Piotra 5:13). Dowody te potwierdzają biblijność naszych trzech definicji.

poprzednia stronanastępna strona