Epifaniczny tom 15 – rozdział 11 – str. 679
Różne Boskie Przymierza
i będą błogosławione w tobie wszystkie narody ziemi [złożona jest tutaj obietnica, że wszystkie narody ziemi będą błogosławione przez nasienie Abrahama]. Tedy wyszedł [z Ur w Chaldei] Abram, jak mu rozkazał Pan. Poszedł też z nim [towarzyszył mu w tej podróży] Lot (przykrycie)”.
Gdy Abraham był jeszcze w Ur Chaldejskim, Bóg zaproponował zawarcie z nim przymierza (Dz.Ap. 7:2,3). Podał jednak pewne warunki, które musiały być spełnione przez Abrahama, zanim Bóg zawrze z nim przymierze. Abraham miał opuścić (1) swój kraj, (2) swą rodzinę, (3) dom swego ojca oraz (4) udać się do ziemi, która miała być mu wskazana i którą okazał się Kanaan (1Moj. 12:1). Przymierze zaczęło obowiązywać dopiero wtedy, gdy Abraham spełnił te warunki. Poddając się czterem wyżej wspomnianym sprawdzianom, musiał dowieść, że jest godny przymierza, zanim Bóg mu go udzielił (potwierdził). Chociaż więc przymierze zostało warunkowo zaproponowane jemu w Ur Chaldejskim, udzielone (potwierdzone) zostało dopiero wtedy, gdy spełnił on warunki, na których zostało zaproponowane. Za spełnienie i po spełnieniu tych warunków zostało ono „potwierdzone” (Gal. 3:17). Przymierze nie zostało mu zatem udzielone (potwierdzone) w Ur Chaldejskim, lecz po wejściu do Kanaanu. Św. Szczepan mówi nam, że warunki te zostały przez Boga zaproponowane Abrahamowi do spełnienia w Ur Chaldejskim, lecz ani słowa nie mówi o zawarciu („potwierdzeniu”) przymierza z Abrahamem w Ur Chaldejskim. Związek między 1Moj. 12:1 oraz 1Moj. 12:2,3 dowodzi, że warunki wymienione w wersecie 1 musiały być spełnione, zanim obietnice z wersetów 2 i 3 mogły należeć do Abrahama. Gdy warunki te zostały spełnione, Bóg „potwierdził” przymierze wobec niego, a św. Paweł stwierdził, że 430 lat po „potwierdzeniu” tego przymierza był dany Zakon (Gal. 3:17).
Bogu upodobało się użyć Abrahama i jego trzech żon – a raczej jednej żony, Sary, i dwóch nałożnic, Agar i Ketury (1Moj. 25:6) – do zobrazowania spraw związanych z trzema wielkimi przymierzami. To pierwotne i wszechogarniające przymierze z Abrahamem zapisane jest w 1Moj. 12:2,3.