Epifaniczny tom 15 – rozdział 11 – str. 682

Różne Boskie Przymierza

Kedar (ciemny) oraz Nebajot (Wyżyny) (w. 7) byli najstarszymi, a więc głównymi synami Ismaela (którego Bóg słucha; 1Moj. 25:13) i typicznie reprezentują dwie główne części Izraela, tak jak zostały one nazwane w podzielonym królestwie: Izrael (10 pokoleń pod symbolem Efraima) oraz Judę (2 pokolenia pod symbolem Judy), tak jak znajdujemy je w klasycznym wersecie na temat Nowego Przymierza (Jer. 31:31-34). Dwunastu synów Ismaela (1Moj. 25:16) jest typem dwunastu pokoleń Izraela. Dlatego werset 7 pokazuje, w jaki sposób potomkowie Jakuba w ich dwóch częściach, z którymi bezpośrednio zawarte zostanie Nowe Przymierze, będą błogosławieni przez zarządzenia Tysiąclecia – zarządzenia Nowego Przymierza. Z Keturą Abraham miał sześciu synów (1Moj. 25:2). W Izaj. 60:6 tłumaczenie powinno być następujące: „dromaderze z Midian (walka, jeden z synów Ketury), nawet z Efy (ciemność, pierworodny Midiana)”. Saba (przysięga) był pierworodnym synem Joksana (łowca ptaków, zwycięzcy upadłych aniołów), kolejnego z synów Ketury. Rozumiemy, że synowie Ketury – Midian i Joksan – są kolejno typem klasy restytucyjnej oraz Godnych; Efa jest typem tych, którzy teraz są w ciemności, a okażą się zwycięzcami w Tysiącleciu, natomiast Saba przedstawia Starożytnych Godnych, a Dedan (niski), drugi syn Joksana, jest typem Młodocianych Godnych w Wieku Tysiąclecia pod Nowym Przymierzem. Według Iz. 60:6 będą oni w Tysiącleciu błogosławieni i okażą się błogosławieństwem, co dowodzi, że są oni pod Nowym Przymierzem, które – jak powyżej dowiedliśmy – jest przymierzem Tysiąclecia. To z kolei dowodzi, że Ketura jest typem Nowego Przymierza. Typiczne relacje Sary, Agar i Ketury dowodzą, że Sara przedstawia przymierze rozwijające klasę Chrystusa, Agar – przymierze rozwijające cielesny Izrael w Wieku Żydowskim, a Ketura – Nowe Przymierze następujące po ustaniu działania pierwszego i drugiego przymierza.

      Następnie rozważymy zarysy Sary z Przymierza Abrahamowego, które często są określane Przymierzem Sary lub Łaski. Chcemy rozważyć siedem kierunków myśli z nim związanych: jego treść, naturę, obiekty, czas działania, typ, znak i nagrodę. Najpierw zastanowimy się zatem nad jego treścią.

poprzednia stronanastępna strona