Epifaniczny tom 15 – rozdział 11 – str. 690
Różne Boskie Przymierza
Jako pierwsze z tych warunkowych błogosławieństw Chrystus wszystkim zaoferuje przywileje Gościńca Świątobliwości (Iz. 35:8-10). Warunkiem cieszenia się jego przywilejami będzie obowiązek poświęcenia się Panu. Jednak wszyscy zostaną pobłogosławieni sposobnością wejścia na Gościniec Świątobliwości. Drugi przywilej to oferta Ducha Świętego (Joela 2:28,29). Chrystus każdemu zaproponuje przywilej otrzymania Ducha Świętego, ale jego otrzymanie jest i będzie możliwe tylko przez okazywanie posłuszeństwa (Dz.Ap. 5:32). Widzimy więc, że pięć zarysów tej obietnicy jest bezwarunkowych pod względem oferowanych błogosławieństw oraz osób, którym są oferowane, natomiast pozostałe dwa są bezwarunkowe, jeśli chodzi o osoby. By jednak otrzymać płynące z nich korzyści, ludzie będą musieli spełnić pewne warunki. Możemy więc pragnąć i spodziewać się, że przez wierne używanie Ducha, Słowa i opatrzności Bożych zostaniemy wywyższeni do stanowiska, na którym będziemy mogli błogosławić cały świat ludzkości sposobnością uzyskania wiecznego życia. Możemy także pragnąć i spodziewać się, że będziemy użyci przez Boga jako Jego narzędzia w podnoszeniu do wiecznej doskonałości wszystkich posłusznych. Możemy też pragnąć i spodziewać się, że przekażemy Bogu doskonałą ludzkość ku Jego wiecznej radości.
Po dość szczegółowym omówieniu treści Przymierza Sary, podanej w 1Moj. 22:16-18, oraz po przekonaniu się na tej podstawie, iż składa się ona ze zbioru obietnic, pragniemy teraz rozważyć jego naturę. Są to w istocie potwierdzone przysięgą zobowiązania Boga wobec Chrystusa, Głowy i Ciała. Na dowód podamy kilka dodatkowych wersetów biblijnych, oprócz wspomnianej powyżej 1 Moj. 22:16-18. Pierwszy z nich to Gal. 3:14-18,29: „Aby na pogan [narody] błogosławieństwo Abrahamowe [błogosławieństwo, jakie Bóg dał Abrahamowi] przyszło w Chrystusie Jezusie, i abyśmy [Kościół, z Jezusem jako Głową] obietnicę Ducha wzięli przez wiarę [w ten sposób wspomniane są w tym wersecie dwa wielkie zbawienia – jedno, które będzie udziałem narodów: