Epifaniczny tom 15 – rozdział 11 – str. 699
Różne Boskie Przymierza
że Bóg zamierza w ciele uczynić was doskonałymi jako ludzkie istoty? „Ten tedy, który wam dodaje ducha i czyni cuda między wami, przez uczynki zakonu to czyni czy przez słuch wiary?” Paweł odwoływał się tutaj do siebie, gdy mówił: ten, który wam dodaje Ducha. To dzięki jego służbie bowiem otrzymali tę obietnicę, otrzymali spłodzenie z Ducha i wysokie powołanie. Czynił on także wśród nich cuda, a teraz pyta, czy czynił to przez uczynki zakonu czy przez słuch (zrozumienie i posłuszeństwo) wiary: (1) jako umysłowej oceny i polegania serca, (2) jako przedmiotach, na których skupiała się umysłowa ocena i poleganie serca, tj. prawdzie, lub (3) jako wierności, tj. dzięki temu, że był tak pełen wierności, iż oni byli w stanie otrzymać te korzyści poprzez jego usługę. Oczywiście chodzi o słuch wiary. Wysokie powołanie stało się ich udziałem przez słuch wiary w jej wszystkich trzech znaczeniach – nie pod Zakonem Wieku Żydowskiego, lecz przez łaskę wiary Wieku Ewangelii. Zatem czasem działania przymierza rozwijającego nasienie jest dyspensacja wiary, tj. Wiek Ewangelii.
Bardzo stosowny jest tutaj Gal. 3:26-29: „Albowiem wszyscy dziećmi Bożymi jesteście przez wiarę w Chrystusa Jezusa [św. Paweł wyjaśnia tutaj, kto jest nasieniem: są nim dzieci Boże przez wiarę w Chrystusa Jezusa, a więc rozwijane w czasie Wieku Ewangelii. Mamy swe miejsce przed Bogiem jako dzieci Boże, ponieważ jesteśmy w Chrystusie Jezusie, jako członkowie Jego świętego Ciała, którego On jest Głową]. Bo którzykolwiek jesteście w Chrystusa ochrzczeni, w Chrystusa się oblekliście [bycie ochrzczonym w Chrystusa oznacza stanie się członkami Jego Ciała, co następuje w poświęceniu, jak znajdujemy to w Rzym. 6:1-11, w poprawnym tłumaczeniu, jakie podaliśmy na innym miejscu z przekładu I.V.]. Nie ma Żyda ani Greka [Bóg nie patrzy na nas jako dzieci według naszego człowieczeństwa, tj. jako na Żyda czy poganina]; nie ma niewolnika ani wolnego [On nie osądza według tego, czy jesteśmy niewolnikami czy ludźmi wolnymi];