Epifaniczny tom 15 – rozdział 11 – str. 721
Różne Boskie Przymierza
Bóg łaskawie udzielił tej obietnicy Dawidowi za jego wierność. Nie będziemy zatem podawać tutaj żadnych dalszych szczegółów, gdyż wyjaśniliśmy już Przymierze Potwierdzone Przysięgą.
Przymierze Zakonu zostało zawarte przez Boga z cielesnym Izraelem. Jego udzielanie zaczęło się w czasie, gdy dał im w Egipcie baranka Paschalnego, a zakończyło się wraz ze służbą Mojżesza, gdy wszedł on na górę Pisga i umarł tam. Obejmuje ono zatem wszystko, co znajduje się w księgach: 2Mojżeszowa, 3Mojżeszowa, 4Mojżeszowa i 5Mojżeszowa. Zacytujemy więc na jego temat tylko krótki werset, ponieważ nie możemy cytować tutaj tych pięciu ksiąg, by podać naszą myśl. Cytujemy więc z Żyd. 8:9: „Nie według przymierza, które uczyniłem z ojcami ich w dzień, w który ująłem ich za rękę, aby ich wyprowadzić z ziemi egipskiej; albowiem oni nie zostali w tym przymierzu moim, a Jam ich nie uznał, mówi Pan”. Mamy tutaj krótką aluzję do Przymierza Zakonu, które – jak stwierdziliśmy powyżej – obejmuje cztery księgi: 2Mojżeszową, 3Mojżeszową, 4Mojżeszową i 5 Mojżeszową. „Jam ich nie uznał [zignorowałem, odrzuciłem ich], mówi Pan”. Bóg rzeczywiście ich odrzucił. Od czasu do czasu porzucał ich za gwałcenie Przymierza Zakonu. Na przykład, porzucał ich w rożnych niewolach, jakie od czasu do czasu na nich dopuszczał. Gdy pokutowali, jak jest to opisane w księdze Sędziów, przywracał ich do Swej łaski i udzielał im kolejnej próby. W ten sposób nasz niebiański Ojciec zajmował się Swym ludem aż do końca Wieku Żydowskiego. Niewola babilońska to kolejny znaczący przykład poważnego ukarania ich przez Boga i okazania im niełaski za nieposłuszeństwo. Pamiętajmy bowiem, iż niełaska rozpoczęła się na początku drugiej części równoległości 2520 lat, a zakończyła w 1914 roku, kiedy to Izrael nie był już karany za swe grzechy przeciwko Przymierzu Zakonu, lecz za swe grzechy jako ludzi, razem z pozostałą częścią rodzaju ludzkiego, ponieważ gwałcili oni resztki Boskiego obrazu, jakie wciąż pozostawały w ich sercu. Takie jest wyjaśnienie okropnych cierpień, jakie spotykają Izrael od października 1914 roku. Dając Przymierze Zakonu,