Epifaniczny tom 15 – rozdział 11 – str. 723

Różne Boskie Przymierza

sprawiedliwie nie mogliby pod tym przymierzem być karani przez cały Wiek Ewangelii. Fakt, że Agar, typ Przymierza Zakonu, towarzyszyła Ismaelowi, typowi cielesnego Izraela, w jego wszystkich doświadczeniach na pustyni, które są typem doświadczeń cielesnego Izraela w Wieku Ewangelii – dowodzi, że Przymierze Zakonu wciąż obowiązuje cielesny Izrael (Rzym. 7:1,4). Grecki tekst 2Kor. 3:7,11,13 – jak można zauważyć z Diaglotta – dowodzi, że Przymierze Zakonu przemija, lecz całkowicie jeszcze nie przeminęło. Stanie się to dopiero wtedy, gdy zostanie wprowadzony jego antytyp – Nowe Przymierze. Obecnie nie obowiązuje tylko tych Żydów, którzy są w Chrystusie. Ponieważ na innym miejscu podaliśmy pełniejsze szczegóły na temat Przymierza Zakonu, tutaj ograniczyliśmy się tylko do jego streszczenia, co jest wystarczające dla naszych celów. Gdy następnie będziemy analizować Nowe Przymierze, podamy też więcej pomocnych uwag na temat Przymierza Zakonu.

      Na koniec rozważymy Nowe Przymierze. Jest to biblijne określenie nowego układu między Bogiem a człowiekiem, który zostanie wprowadzony na początku przyszłego Wieku i przez który Bóg zamierza ponownie przyjąć świat ludzkości do łaski. Relacja przymierza, jaką Adam początkowo cieszył się ze swym Stwórcą, oraz związana z tym harmonia z Nim, była zależna od posłuszeństwa wyrażonej woli Bożej i została utracona przez nieposłuszeństwo. Tę relację przymierza Bóg typicznie odnowił z Izraelem na górze Synaj (2Moj. 19:1-9; 24:3-8). Przez Mojżesza jako pośrednika Bóg obiecał, że jeżeli Izrael będzie przestrzegał Jego Zakonu, otrzyma życie wieczne. Inauguracja Przymierza Zakonu została dokonana przez ich pośrednika w ciągu 6 miesięcy po opuszczeniu Egiptu przez Izrael, poprzez ofiary cielców i kozłów. Dzieci Izraela uroczyście zgodziły się na swą część tego przymierza. Później ofiary dnia pojednania były stale powtarzane rok po roku – „albowiem krew wołów i kozłów nie może zgładzić grzechu” (Żyd. 10:1-9). Izrael nie otrzymał błogosławieństwa obiecanego w Przymierzu Zakonu. Bóg przewidział, że Izrael nie wypełni warunków.

poprzednia stronanastępna strona