Epifaniczny tom 15 – rozdział 2 – str. 114
Chrystus: jego wąska droga
w czasie tych 13 godzin w stanie zawieszenia. Tłumiona była Jego miłość do płci przeciwnej względem kobiet, które Go opłakiwały. Jego synostwo poddane zostało srogiej próbie na widok smutku Jego matki, gdy radość swego życia ujrzała na krzyżu. Jego braterskość i przyjacielskość zostały strasznie doświadczone, gdy ujrzał pod krzyżem niektórych ze Swych naśladowców. Niewygody krzyża stanowiły smutny kontrast wobec domowych wygód, za którymi tęskniło Jego człowieczeństwo. Jego patriotyzm został bezlitośnie zdławiony myślą o odrzuceniu przez Jego naród oraz o niedalekim odłączeniu od ojczystego kraju. Najgłębszym łykiem z kielicha niedoli, jaki musiało pić Jego człowieczeństwo, było odczucie opuszczenia przez Boga. W tych ciężkich doświadczeniach człowieczeństwa Jego ludzki umysł znajdował się w najgłębszym utrapieniu, bardzo pragnąc uwolnienia, jak pokazuje to Psalm 22:2-19. Jednak pomimo gorących pragnień wyzwolenia ze strony ciała, Jego nowe stworzenie panowało nad nimi. By utrzymać takie panowanie, Jego nowe stworzenie musiało bardzo dokładnie analizować i mieć się na baczności, by ludzkie pragnienia, tak bezlitośnie deptane, nie objęły dominacji, którą cały czas zwycięsko utrzymywała Jego nowa wola, pomimo pokus diabła, świata, a szczególnie Jego ciała, błagającego w tych 13 godzinach o ulgę.
Zaiste, był kuszony na każdym punkcie charakteru, z wyjątkiem grzechu. Gdyby był Bogiem-człowiekiem, nie mógłby być kuszony, ponieważ według tej teorii Jego człowieczeństwo nie miało własnej osobowości, gdyż jego osobowością była osobowość Boga, którym według tej teorii rzekomo On jest. Oznaczałoby to bowiem, że pociągające sugestie do niewierności były przedstawiane Bogu, co jest niemożliwe (Jak. 1:13). Rozumiejąc jednak, że był doskonałym człowiekiem, z wszystkimi myślami i uczuciami doskonałego człowieczeństwa, który we wszystkich władzach umysłu, serca i woli miał jednak także duchowe zdolności, duchowe uczucia, duchowe łaski i duchową wolę, wyraźnie możemy dostrzec konflikt w postaci pokus między Jego ludzkim, cielesnym umysłem i sercem (Jego ludzka wola była martwa