Epifaniczny tom 15 – rozdział 2 – str. 115

Chrystus: jego wąska droga

w wyniku poświęcenia) a Jego duchowym umysłem, sercem i wolą. Każde z nich walczyło o zdobycie panowania, które z powodzeniem zostało utrzymane przez duchową wolę, zwyciężającą pokusy Jego ciała. Konflikt taki jest czymś typowym dla wszystkich nowych stworzeń w ciele (Gal. 5:16,17). Jak – pytamy – Jezus był w stanie zwyciężyć w Swych wszystkich pokusach? Odpowiadamy, że między innymi dzięki wierności w czuwaniu. Z naszej dyskusji na temat podejmowania przez Niego piątego rodzaju kroków wąskiej drogi dowiedzieliśmy się, że Jego czuwanie składało się z dwóch elementów: analizowania i strzeżenia. Analizowanie, w zakresie dotyczącym Jego samego, składało się z badania siebie, tj. tej części analizowania, której celem był On sam. Analizował On bowiem samego siebie pod względem usposobienia, myśli, motywów, słów i czynów, co oczywiście było badaniem samego siebie. Praktykował także dwa zarysy analizowania, które nie były częścią badania samego siebie: otoczenie oraz wpływy działające na Niego. Analizował je jednak częściowo z punktu widzenia związków z nimi i skutków dla Niego. Analizował je także z punktu widzenia związków z innymi i skutków dla innych, co też czynił ze Swym usposobieniem, myślami, motywami, słowami i czynami. Strzeżenie się polegało na zabezpieczaniu się od szkody płynącej ze strony pokus diabła, świata i ciała przez skuteczne zajęcie postawy opozycji wobec podsuwanych przez nich pokus, co wymagało czuwania w obydwu podanych elementach. Dotyczyło ono także dochowania wierności w praktykowaniu pozostałych sześciu rodzajów kroków wąskiej drogi. Jego strzeżenie się dotyczyło także tych, z którymi miał do czynienia, szczególnie tych, nad którymi sprawował funkcję nadzoru, zwłaszcza nad Apostołami i Ewangelistami, a ogólnie nad pozostałymi uczniami. Musiał strzec się przed obcymi dla Izraela, a szczególnie przed żydowskim klerem. Znaczna część czuwania była poświęcona obserwowaniu wypełniania się Boskiego Słowa i postępu Boskiej opatrzności, szczególnie w odniesieniu do Niego oraz sprawy prawdy, sprawiedliwości i świętości. Jak w przypadku pozostałych rodzajów kroków, jakie przestudiowaliśmy powyżej, i ten rodzaj podjął doskonale.

poprzednia stronanastępna strona