Epifaniczny tom 15 – rozdział 2 – str. 52
Chrystus: jego wąska droga
(…) znam go i słowa jego zachowuję” (8:29, 55). Przyjęcie woli Ojca za własną cechowało Jego postępowanie do końca, jak stwierdził to tuż przed Getsemane: „A jak mi rozkazał Ojciec, tak czynię” (14:31), a także: „Zachowałem przykazania Ojca mego i trwam w miłości jego” (15:10). To właśnie przez przyjęcie woli Ojca za własną uwielbił On Ojca i dokonał dzieła, jakie powierzył Mu Bóg: „Jam Cię uwielbił na ziemi i dokonałem dzieła, któreś mi dał, abym czynił” (17:4). To uczyniło Go posłusznym Bogu w najwyższym stopniu: „Będąc posłusznym aż do śmierci, a to śmierci krzyżowej” (Filip. 2:8). Czynił to, ponieważ był prawdziwym Synem Bożym: „A choć był Synem Bożym, wszakże z tego co cierpiał, nauczył się posłuszeństwa” (Żyd. 5:8). Przyjęcie woli Ojca za własną było celem całej Jego służby: „Oto idę, abym czynił, o Boże, wolę twoją” (10:9). Wersety te dowodzą oczywiście, że Jezus wypełnił obydwie strony Swego poświęcenia – pozostawał martwy dla siebie i świata, a żywy dla Boga, tj. przyjął wolę Boga za własną.
Nasz Pan Jezus symbolizował Swoje poświęcenie w rzece Jordan, korzystając z usługi Jana Chrzciciela. Uznając wyższość Jezusa nad sobą oraz fakt, że Jezus nie potrzebował chrztu pokuty na odpuszczenie grzechów, Jan skromnie odmówił ochrzczenia Go w wodzie, mówiąc: „Ja potrzebuję, abym był ochrzczony od ciebie, a ty idziesz do mnie?” (Mat. 3:14). Lecz Jezus, rozumiejąc, że nie miał być ochrzczony ku pokucie na odpuszczenie grzechów, odpowiedział: „Zaniechaj teraz [pozwól, by tak się stało]; albowiem tak przystoi nam, abyśmy wypełnili wszelką sprawiedliwość” (w. 15). Co oznaczały te słowa? Czy znaczyły one, że zanurzenie Jezusa przez Jana w Jordanie i podniesienie Go z niego rzeczywiście miało wypełnić wszelką sprawiedliwość? Z pewnością nie mogło to rzeczywiście wypełnić wszystkich wymogów Boskiego prawa – sprawiedliwości. Staje się to oczywiste, gdy zastanowimy się, czym są te wymagania. Boskie prawo wymaga rzeczywistego posłuszeństwa tych, którzy się pod nim znajdują, wobec każdego szczegółu obowiązkowej miłości do Boga i człowieka; wymaga także śmierci wszystkich tych, którzy są nieposłuszni któremukolwiek z jego wymagań. Zanurzenie Jezusa