Epifaniczny tom 15 – rozdział 2 – str. 64
Chrystus: jego wąska droga
długotrwałym procesem. Namaszczenie to dało Mu imię Chrystus, które w języku greckim oznacza namaszczony, a także imię Mesjasz, które w hebrajskim oznacza namaszczony.
Korzystne byłoby nieco bardziej szczegółowe rozważenie wersetów Dz.Ap. 10:38; Izaj. 11:2,3 oraz 61:1,2, przytoczonych powyżej jako dowód namaszczenia Jezusa. Wszystkie one uczą, że został On namaszczony Duchem Świętym. Zauważmy, że nie został namaszczony przez Ducha Świętego, lecz Duchem Świętym, symbolicznym olejkiem Jego namaszczenia (Psalm 45:8; Izaj. 61:3), którego typem był święty olejek, używany na przykład do namaszczenia Aarona jako kapłana i Dawida jako króla. Dz.Ap. 10:38 mówią nam ponadto, iż był On namaszczony mocą, przez co rozumiemy udzieloną Mu niezwykłą zdolność czynienia cudów, jako coś odrębnego od Ducha Świętego, usposobienia, którym był namaszczony. Dz.Ap. 10:38 jednoznacznie stwierdzają, że był On namaszczony przez Boga Duchem Świętym i mocą. Namaszczenie to bardzo wyraźnie określa Izaj. 11:2, 3. Mówi nam, że odpoczął na Nim Duch. To, co ten fragment stwierdza, dowodzi, że Duchem tym było święte usposobienie, jakiego Bóg Mu udzielił. Werset 2 definiuje bowiem tego Ducha jako usposobienie mądrości [prawdy] i rozumu [otrzymał On zrozumienie znaczenia prawdy, jaka została Mu przekazana], jako usposobienie rady [które planowało co i jak czynić] i mocy [mocy wykonywania tego, czego wymagał od Niego Jego urząd], jako usposobienie umiejętności [poznanie rzeczy należących do Jego służby] oraz bojaźni [czci, która składa się z miłości obowiązkowej i bezinteresownej] Pańskiej. Innymi słowy, Jego namaszczenie dało Mu między innymi cztery wielkie przymioty Boskiego charakteru, a ujmując to inaczej – siedem wyższych pierwszorzędnych łask. Wiara, cnota [nadzieja] i umiejętność [poznanie prawdy] są bowiem trzema składnikami przymiotu mądrości jako taktownego stosowania prawdy, której ona ufa i której używa w nadziei dokonania dobra. W Izaj. 11:2 słowa mądrość [w znaczeniu prawdy], rozum, rada i umiejętność oznaczają mądrość w podanym przed chwilą znaczeniu.