Epifaniczny tom 15 – rozdział 2 – str. 78
Chrystus: jego wąska droga
praktycznego wygnania, nienawiści ze strony wrogów, porzucenia przez uczniów i zdradę przez obdarzanego względami przyjaciela. Studiowanie dało Mu moc do doskonałego praktykowania miłości obowiązkowej i bezinteresownej do Boga, braci i świata, łącznie z nieprzyjaciółmi; do miłości, która nie wzbraniała się od trudu, nie znikała w obliczu jakiegokolwiek zagrożenia, nie gardziła żadną ludzką słabością, nie ustępowała przed trudnościami, nie poddawała się w żadnej próbie, nie ulegała żadnej pokusie ani opozycji ani nie ustawała w obliczu jakiegokolwiek cierpienia! Studiowanie dało Mu moc pozostania posłusznym każdemu życzeniu Ojca, każdej sugestii, każdemu poleceniu i nakazowi, nie wzdragając się w żadnym szczególe, pomimo strat, rozczarowań, opóźnień, grzechów, wad i słabości innych, trudności, potrzeb, konfliktów, wyobcowania, przesiewań, podziałów, zdrady, nielojalności, zazdrości, opozycji, smutku, bólu, chorób, prześladowań, a nawet samego krzyża! Studiowanie dało Mu siłę do używania każdej zdolności intelektualnej do prowadzenia misji, do rozwijania i skupiania każdego duchowego uczucia na niebiańskich rzeczach, do doskonałego stosowania każdej łaski oraz do utrzymywania nowej woli w stanie pełnej kontroli nad wszystkimi działaniami umysłu i serca. Dla Niego Słowo było mocą Bożą, a także mądrością Bożą, ku zwycięstwu w wysokim powołaniu. Zawsze, wszędzie i w każdych warunkach przekonywał się, że jest ono „dobrym słowem Bożym”. Z powodzeniem rozmyślał zatem o Słowie i w ten sposób podjął drugi rodzaj kroków wąskiej drogi.
Trzecim rodzajem kroków, jakie podjął Jezus, idąc wąską drogą, było głoszenie Słowa Bożego, tj. nauczanie, kazanie, wyjaśnianie, udowadnianie, ilustrowanie i stosowanie Słowa Bożego do potrzeb i warunków słuchaczy, a także do obalania przeciwstawnych błędów. Głosząc Słowo, używał każdej jego formy. I tak, podkreślał jego zarysy doktrynalne, dotyczące: Boga, Chrystusa, Ducha, stworzenia, Zakonu, człowieka, grzechu, upadku, klątwy, przymierzy, okupu, pokuty, wiary, usprawiedliwienia, poświęcenia, wyboru, wolnej łaski, Królestwa, drugiego adwentu, Żniwa, dnia gniewu, restytucji, sądu, zmartwychwstania, ostatecznych nagród i kar.