Epifaniczny tom 15 – rozdział 2 – str. 86
Chrystus: jego wąska droga
że przy pomocy wyższych pierwszorzędnych łask (wiary, nadziei, samokontroli, cierpliwości, pobożności, miłości braterskiej i bezinteresownej) czuł odrazę, unikał i przeciwstawiał się złu. Zło w jego wszystkich ogólnych formach (grzechu, błędu, samolubstwa i światowości) oraz we wszystkich szczegółach tych ogólnych form było dla Niego odpychające – nienawidził nieprawości. Dlatego unikał go z większą odrazą niż unikałby żmii i przeciwstawiał się mu całą siłą Swych łask, szczególnie wyższych łask pierwszorzędnych. Te trzy postawy wobec zła przejawiał w pokusach, którym był poddany na pustyni, szczególnie w trzech głównych formach tych pokus: samolubnego wykorzystania Swych cudownych zdolności, stosowania oszukańczych metod przyciągania uwagi oraz poddania się szatanowi w panowaniu nad królestwami tego świata. Chociaż kusiciel na pewien czas odszedł od Niego, powrócił z innymi licznymi pokusami. Właśnie to miał na myśli Jezus, mówiąc uczniom: „A wy jesteście, którzyście wytrwali przy mnie we wszystkich pokusach moich”. Choć był kuszony na każdym punkcie charakteru, w każdej pokusie zachował tę samą odrazę, unikanie i opozycję wobec zła, które usiłowało Go pokonać, i w ten sposób je pokonywał. Okazywał także opozycję wobec zła u innych, wypływającą z odrazy do niego, wypracowaną w Nim przez wyższe łaski. Przeciwstawiał się złu w Swych naukach, demaskując jego prawdziwą istotę i skutki, starając się uczynić je czymś odpychającym dla słuchaczy. Kontrowersje, w jakie wchodził, były z Jego strony wyrazem takiej odrazy i opozycji. Z tej samej postawy wypływało strofowanie grzechu, szczególnie grzechu hipokryzji. Jego bój z wypaczoną religijnością owych czasów pochodził z tego samego źródła. Nawet Jego cuda były częściowo dokonywane z powodu odrazy do skutków grzechu i klątwy. Uszczypliwe nagany, przy pomocy których zawstydzał obłudny kler, wynikały częściowo z nienawiści do zła i walki ze złem. Jego służba – w aspekcie destrukcyjnym zupełnie, a w aspekcie konstruktywnym częściowo – była wyrazem nienawiści, unikania i walki ze złem. Pod tym względem skrystalizował charakter przeciwko złu.