Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 161

CHRYSTUS: JEGO OKUP

RÓWNOWAŻNA CENA – NIEPEŁNY OKUP: KALWINIZM – WYOLBRZYMIONY OKUP: UNIWERSALIZM – RÓŻNE MYŚLI NA TEMAT OKUPU

     Doktryna okupu jest sercem i duszą Biblii. Jest taką w swej istocie oraz w swych skutkach, jakie tylko Boska mądrość mogła zaplanować, tylko Boska sprawiedliwość wymagać, tylko Boska miłość udzielić oraz tylko Boska moc zrealizować w jej różnych rozległych i złożonych rozgałęzieniach. Słowo okup jest w Nowym Testamencie tłumaczone z greckich słów lytron oraz anti jako oddzielnych albo połączonych w jedno słowo – antilytron (1Tym. 2:6; Mat. 20:28). Etymologicznie i w praktyce w języku greckim słowa te oznaczają cenę zamiast, tj. równoważną cenę. W odniesieniu do Jezusa oznacza to, że w celu odkupienia Adama i rodzaju w nim potępionego złożył On cenę dokładnie równoważną ich długowi wobec Boskiej sprawiedliwości i w ten sposób wykupił ich z rąk Boskiej sprawiedliwości oraz spod jej wyroku wymagającego śmierci. Niewiara odrzuca okup, antilytron, w biblijnym znaczeniu tego słowa jako równoważną cenę, gdyż ukrzyżowany Chrystus dla Greków wciąż jest głupstwem, a dla Żydów kamieniem obrażenia (1Kor. 1:23). Dlatego odrzucają okup jako równoważną cenę złożoną przez Jezusa, będącą dokładnym odpowiednikiem tego, co Adam utracił dla samego siebie i ludzkości. Używając biblijnych sformułowań, takich jak „okup”, „drogoście kupieni” itp., niewierzący interpretatorzy Biblii nadają im znaczenie nieliteralne, odrzucające rzeczywiste wykupienie i równoważną cenę, a używają ich w znaczeniu, w którym my stosujemy następujące słowa: „Stała czujność jest ceną wolności” oraz: „Wielkimi cierpieniami i ofiarami nasi ojcowie kupili wolność dla czarnej rasy”. W żadnym z tych przypadków nie płacono rzeczywistej, literalnej ceny. Były to akty symbolicznego wykupienia. Biblia inaczej przedstawia jednak okup

poprzednia stronanastępna strona