Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 162
Chrystus: jego okup
oraz jego zastosowanie w akcie Jezusa wykupującego od Boskiej sprawiedliwości rodzaj ludzki oraz jego utracone prawo do życia i prawa życiowe.
Biblia przedstawia tę sprawę używając bardzo ścisłych terminów i faktów transakcji handlowej, która ma największe z możliwych znaczeń w całym Boskim planie. Doktryna okupu jest bowiem piastą, z której – niczym szprychy koła – promieniują wszystkie nauki Biblii, na niej oparte i wokół niej się obracające. To właśnie z tego powodu ci, którzy zaprzeczają okupowi w jego biblijnym znaczeniu, z konieczności zaprzeczają każdej nauce biblijnej. Na próżno protestują, że są fałszywie oskarżani o zaprzeczanie okupowi. Pomimo ich twierdzeń, naprawdę go odrzucają. Jeśli bowiem równoważna cena jest biblijnym pojęciem słowa antilytron, a oni zaprzeczają takiemu znaczeniu, zaprzeczają zatem okupowi, bez względu na to, jak wiele argumentów mogą podawać na to, iż wierzą w niego w ich własnym rozumieniu tego słowa. Zrozumienie przez nich tego słowa tylko wówczas ma znaczenie okupu, jeśli jest zgodne z Boskim znaczeniem. Jeśli jednak odrzucają Boskie znaczenie tego słowa, zaprzeczają okupowi, bez względu na ich protesty. Najpierw pokrótce wyjaśnimy nasze rozumienie okupu w jego istocie, potem podamy krótkie (jak na tak ogromny temat) dowody z Pisma Świętego, a następnie wykażemy, w jaki sposób okup dowodzi, że Biblia jest Boskim objawieniem. By pokazać, że słowa okup używamy jako rzeczownika, często będziemy dodawać do niego słowo cena – cena okupu. Teksty, które szczególnie podkreślają pojęcie równoważnej ceny w znaczeniu okupu, to 1Tym. 2:6: „Chrystus Jezus dał samego siebie na okup [antilytron, cena zamiast, tj. równoważna cena] za wszystkich” oraz Mat. 20:28: „Syn człowieczy (...) przyszedł (...) aby dał duszę swą [życie, istotę] na okup [lytron, cena] za [anti, zamiast] wielu”. Okup jest najważniejszą doktryną całej Biblii. Cały plan Boga opiera się na niej jako swej podstawie, wypływa z niej jak strumień ze źródła, ponieważ jest ona ośrodkiem i źródłem każdej doktryny. Niezrozumienie jej jest prawdziwym nieszczęściem. Zrozumienie i podporządkowanie się jej jest wielkim błogosławieństwem. Bez zrozumienia miejsca