Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 172

Chrystus: jego okup

transakcja handlowa, że dokonany został zakup, że wpłacono cenę, że coś kupiono, że był ktoś, od kogo coś zostało kupione (Ojciec – Żyd. 9:14), że był ktoś, kto miał być kupiony (Adam i jego rodzaj – Mat. 20:28; 1 Tym. 2:6), a także ktoś trzeci, kto kupuje (Jezus, za Swe człowieczeństwo).

      Po tym ogólnym stwierdzeniu, że Pismo Święte przedsta­wia okup jako transakcję handlową, kupno, pragniemy obec­nie podać dowody, że cena okupu jest równoważną ceną. Na­szym głównym dowodem jest znaczenie słów antilytron oraz lytron anti. Znaczenie to sugerowane jest w etymologii i uży­waniu tych słów. Słowo antilytron, które znajdujemy w 1Tym. 2:6, jest słowem złożonym. Składa się z połączenia przyimka i rzeczownika. Lytron oznacza „cena”, natomiast anti – „w miejsce”. A więc antilytron oznacza „cena w miejsce, równoważna cena”. To samo słowo, a raczej te same dwa sło­wa niezłożone razem, mamy w Mat. 20:28: „Syn człowieczy (…) przyszedł (…) aby dał duszę swą na okup [lytron] za [an­ti – w miejsce] wielu” – cenę w miejsce wielu, cenę równoważ­ną za wielu, cenę równą wartości za wielu, za cały rodzaj Adama. Wielu z tego wersetu odpowiada wszystkim z  1Tym. 2:6. Ojciec Adam utracił wszystko, łącznie z prawem do życia i jego prawami życiowymi, dla siebie samego, a także dla swego rodzaju. Dokładnym tego odpowiednikiem jest cena okupu. Jezus był doskonałą istotą ludzką. Posiadał doskonały organizm i doskonałe życie. Miał prawo do życia i prawa życiowe doskonałej istoty. Miał prawo do rozmnożenia rodzaju z prawem do życia i jego prawami życiowymi. Miał prawo do panowania nad ziemią i do korzystania z doskonałych warunków życia na niej. W Jego biodrach znajdował się nienarodzony rodzaj, odpowiadający nienarodzonemu rodzajowi w biodrach Adama. Wszystko to Jezus złożył jako cenę okupu, jako dokładny odpowiednik wszystkiego tego, co utracił Adam. Boska sprawiedliwość, domagająca się tego, co jej należne, jest przedstawiona słowami: „Życie za życie, oko za oko, ząb za ząb, ręka za rękę, noga za nogę” (5Moj. 19:21, por. z 2Moj. 21:23-25).

poprzednia stronanastępna strona